آیا التهاب دهانه رحم خطرناک است؟ علائم و درمان آن چیست؟

التهاب دهانه رحم خطرناک است

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که التهاب دهانه رحم ممکن است به یک مشکل خطرناک تبدیل شود؟ آیا به دنبال راه‌های درمان این عارضه بوده‌اید؟ اینها سؤالاتی هستند که باید برای دریافت پاسخ آنها مقاله پیش‌رو را که در رابطه با التهاب دهانه رحم خطرناک است بخوانید. این عارضه با علائمی همچون خونریزی بی‌رویه از ناحیه واژن بعد از رابطه جنسی، دردناک شدن رابطه جنسی، احساس درد شدید در ناحیه لگن و استخوان‌ها، تکرر ادرار و … همراه است. از همین رو باید هر چه سریع‌تر توسط بهترین دکتر سرطان رحم در تهران درمان شود تا سبب بروز مشکلات خطرناک دیگر از جمله ناباروری نشود.ما در کلینیک خود می توانیم جهت درمان و مشاوره درباره این عرضه راهنمای شما عزیزان باشیم. اگر قصد دارید در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

آیا التهاب دهانه رحم خطرناک است؟

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که می‌تواند طیف گسترده‌ای از بانوان را درگیر کند، التهاب دهانه رحم یا به اصطلاح پزشکی، سرویسیت است. سرویسیت خطرناک بوده و  عفونت یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد این عارضه محسوب می‌شود. در صورتی که التهاب دهانه رحم به دلیل عفونت ایجاد شده باشد، می‌تواند تهدید بزرگی برای فرد به شما رود.

درباره این موضوع که چه چیزی باعث سرویسیت می‌شود به صورت کامل در بخش‌های بعدی توضیح داده شده است. به صورت خلاصه می‌توان گفت که عواملی مانند کلامیدیا و سوزاک از جمله عوامل اصلی رخداد این عارضه هستند. دانستن این موضوع که چه چیزی باعث سرویسیت می‌شود، تأثیر مستقیمی بر روند درمان خواهد داشت.

تمام این موارد به نوعی عفونت مقاربتی تلقی می‌شوند. البته ممکن است سرویسیت بعضاً بنا به دلایل غیر عفونی نیز رخ دهد. متأسفانه سرویسیت عموماً در ابتدا نشانه خاصی از خود به جا نمی‌گذارد. همین موضوع می‌تواند بیانگر این باشد که چرا سرویسیت خطرناک است.

 

چه چیزی باعث التهاب دهانه رحم میشود؟

نظرات مختلفی درباره اینکه چه چیزی باعث التهاب دهانه رحم می‌شود وجود دارد. در این بخش قصد داریم به صورت کامل درباره علل ایجاد ورم و التهاب رحم با شما عزیزان صحبت کنیم.

رابطه جنسی ناسالم

عمده‌ترین دلیل مبتلا شدن فرد به سرویسیت، رابطه جنسی محافظت‌نشده است. منظور از رابطه جنسی محافظت نشده این است که از سلامت کامل فرد مقابل اطمینان نداشته باشیم. رابطه جنسی همان قدر که می‌تواند باعث افزایش سلامتی افراد شود به همان اندازه نیز می‌تواند خطرناک باشد. در صورتی که از سلامت جنسی و جسمی فرد مقابل اطمینان خاطر ندارید نباید با او وارد رابطه جنسی شوید.

توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه رابطه‌ای، آزمایش‌هایی را برای تضمین سلامتی انجام دهید. همچنین برای کاهش احتمال انتقال عفونت و در نتیجه ایجاد سرویسیت، حتی‌الامکان از ابزارهای محافظتی مانند کاندوم استفاده کنید. بعضی از افراد تصور می‌کنند که صرفاً برای جلوگیری از بچه‌دار شدن باید از کاندوم استفاده کنند. در صورتی که این طرز فکر اشتباه است و باید بدانید که کاندوم می‌تواند مقابل طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مقاربتی را بگیرد.

رابطه جنسی محافظت‌نشده فقط به معنی عدم استفاده از کاندوم نیست. همین که فرد رابطه جنسی را از سنین پایین آغاز کند به نوعی می‌تواند یک رابطه جنسی محافظت‌نشده و پر خطر تلقی شود. البته برخی کاندوم‌ها به ماده‌ای تحت عنوان لاتکس آغشته‌اند که می‌توانند دهانه رحم را ملتهب کنند.

 

استفاده از ماده شیمیایی نونوکسینول

گاهی اوقات ممکن است حین رابطه جنسی به صورت ناخودآگاه مقداری اسپرم وارد رحم شود. در چنین شرایطی در صورتی که فرد در دوران پریودی خود باشد، احتمال لقاح و فرزندآوری بسیار افزایش می‌یابد. راه‌های مختلفی برای جلوگیری از فرزندآوری وجود دارد؛ مثلاً قرص‌های ضد بارداری یکی از آنهاست. ابزار دیگری که می‌توان برای جلوگیری از فرزندآوری استفاده کرد، اسپرم کش‌های ضد بارداری است. اسپرم‌کش‌ها در واقع مواد شیمیایی هستند که قبل از انجام رابطه جنسی در واژن فرد قرار می‌گیرند.

هدف از این کار این است که در صورت ورود اسپرم داخل رحم بتوان آنها را از بین برد و اجازه ترکیب شدن تخمک‌ها به اسپرم‌ها نخواهد داد. برای تهیه اسپرمکش‌ها معمولاً از ماده شیمیایی به نام نونوکسینول  استفاده می‌شود که می‌تواند به نوبه خود باعث ایجاد سرویسیت شود.

رشد باکتری‌های مضر

در دهانه رحم و واژن بانوان، باکتری‌هایی به صورت طبیعی وجود دارند که در حالت عادی خطری برای فرد به همراه ندارند در کنار این باکتری‌های بی‌خطر، معمولاً باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که می‌توانند برای بدن خطرناک باشند.

در حالت عادی تعداد باکتری‌های خطرناک به مراتب کمتر از باکتری‌های مفید است؛ ولی بعضاً ممکن است بنا به دلایل مختلف این باکتری‌های خطرناک، رشد بی‌رویه‌ای داشته باشند و در نهایت منجر به ایجاد سرویسیت شوند. یکی از دلایل اصلی رشد این باکتری‌ها استفاده از همان مواد شیمیایی است که در قسمت قبل به آنها اشاره شد.

سوزاک

یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع، سوزاک نام دارد. بیماری سوزاک عمدتاً از طریق انجام رابطه جنسی با یک فرد بیمار انتقال می‌یابد. باکتری به نام نایسریا گنوره‌آ باعث ایجاد این بیماری می‌شود. نایسریا گنوره‌آ معمولاً در نواحی گرم و مرطوب رشد می‌کند. از این حرف می‌توان نتیجه گرفت که این باکتری صرفاً در رحم رشد نمی‌کند؛ بلکه می‌تواند در مجاری ادرار، مقعد، گلو و حتی چشم رشد و نمو پیدا کند. از همین رو در نهایت می‌تواند موجب التهاب دهانه رحم شود.

تب‌خال ناحیه تناسلی

یکی از شایع‌ترین علل سرویسیت تب‌خال تناسلی است که در واقع یک نوع عفونت مقاربتی است که به واسطه ویروسی تحت عنوان هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. تبخال تناسلی به واسطه یک رابطه جنسی ناسالم از فردی به فرد دیگر منتقل و در نهایت باعث ایجاد سرویسیت می‌شود.

سرویسیت خطرناک است و یکی از دلایل خطر آن نیز این است که در صورت ایجاد تبخال تناسلی، فرد هیچ ایده‌ای از این موضوع که ویروس وارد بدنش شده نخواهد داشت. زیرا این ویروس می‌تواند تا مدت‌ها در بدن پنهان بماند و هیچ علائمی را از خود بروز ندهد. از علائم شایع تب‌خال تناسلی می‌توان به خارش، درد و زخم در ناحیه تناسلی اشاره کرد.

تریکومونیازیس

از دیگر دلایل سرویسیت، تریکومونیازیس است. در واقع فرد به بیماری‌ای با نام تریکومونیازیس دچار می‌شود. این بیماری در ابتدای رخ دادن هیچ نوع عارضه و علائمی از خود بروز نمی‌دهد. بعد از گذشت مدتی ممکن است ترشحات غیر طبیعی از واژن خارج شود. همچنین  واژن بوی بدی می‌گیرد و فرد دچار خارش و سوزش حین ادرار می‌شود. در این صورت باید برای درمان هر چه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه کرد؛ چرا که خوددرمانی عملاً هیچ فایده‌ای ندارد.

پاپیلومای انسانی

ویروسی تحت عنوان پاپیلومای انسانی می‌تواند به عنوان یکی از کاندیدا‌های اصلی این موضوع که چه چیزی باعث سرویسیت می‌شود مطرح شود. این ویروس عمدتاً از طریق تماس پوستی و رابطه جنسی با فردی که به این عارضه مبتلاست انتقال می‌یابد و می‌تواند در نهایت منجر به ایجاد سرویسیت شود.

سطوح پایین استروژن یا پروژسترون

بعضاً ممکن است به دلیل عدم عملکرد مناسب تخمدان‌ها در ترشح برخی از هورمون‌ها سرویسیت ایجاد شود. از مهم‌ترین هورمون‌ها در این زمینه می‌توان به استروژن و پروژسترون اشاره کرد.

برخی از سرطان‌ها

بعضاً دیده شده است که در صورت ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم، علائمی از سرویسیت نیز ایجاد می‌شود. پس به نوعی یکی دیگر از علل بروز سرویسیت را می‌توان سرطان عنوان کرد.

برخی از مهم‌ترین پاسخ‌های سؤال چه چیزی باعث سرویسیت میشود در این قسمت مورد بررسی قرار داده شد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بیشتر این عوامل هیچ نوع عارضه خاصی را در ابتدا بروز نمی‌دهند. به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که سرویسیت خطرناک است.

 

علائم التهاب دهانه رحم چیست؟

درست است که در بخش قبلی گفتیم معمولاً در ابتدای بروز سرویسیت، فرد علائم خاصی را مشاهده نمی‌کند. با این حال عدم بروز نشانه در اوایل ایجاد التهاب، به این معنا نیست که این عارضه هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائم سرویسیت را معرفی می‌کنیم؛

  • خونریزی بی‌رویه از ناحیه واژن بعد از رابطه جنسی
  • دردناک شدن رابطه جنسی
  • احساس درد شدید در ناحیه لگن و استخوان‌ها
  • احساس درد در ناحیه شکم و معده
  • ترشح مخاط چرکی از ناحیه واژن که معمولاً به رنگ زرد یا خاکستری دیده می‌شود.
  • تکرر ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تب کردن در برخی موارد بسیار نادر
  • بی‌اشتهایی و عدم میل به غذا
  • عرق کردن بیش از حد
  • یبوست در برخی موارد نادر
  • بالا رفتن دمای بدن و تب حدود ۴۰ درجه

 

آیا التهاب دهانه رحم در روند بارداری تأثیر می‌گذارد؟

یکی از قابلیت‌های دهانه رحم این است که هنگام تخمک‌گذاری، ورودی رحم را با ماده مخاطی می‌پوشاند که می‌تواند باعث حرکت راحت‌تر اسپرم‌ها به درون رحم شود. این حرکت راحت‌تر اسپرم‌ها می‌تواند در نهایت باعث شود تا لقاح بسیار ساده‌تر صورت بپذیرد.

اما شرایط همواره بر وقف مراد نیست و ممکن است فرد دچار سرویسیت شود. در این صورت، ترشح این ماده مخاطی دچار اختلال شده و ممکن است باعث شود اسپرم‌ها نتوانند به لوله‌های فالوپ که در امتداد تخمدان‌ها قرار دارند برسند.

تأثیر منفی دیگری که امکان دارد سرویسیت بر بارداری بگذارد این است که در صورت به وجود آمدن این عارضه، ساختار گلابی‌شکل رحم دچار تغییر و در نهایت باعث بزرگ‌تر شدن رحم می‌شود. بزرگ‌تر شدن رحم تأثیرات منفی بر روند باردار شدن می‌گذارد.

 

با درمان‌های مختلف التهاب دهانه رحم آشنا شوید

برخی از روش‌های درمان سرویسیت را می‌توان در خانه و با کمترین امکانات انجام داد؛ ولی باید توجه داشت که سرویسیت خطرناک است و توصیه می‌شود که اولویت با مراجعه به یک پزشک متخصص باشد.

درمان التهاب دهانه رحم با روغن نارگیل

علم ثابت کرده است که روغن نارگیل دارای خاصیت ضد باکتریایی است. با تهیه روغن نارگیل خالص و ارگانیک و قرار دادن آن بر روی یک تامپون، می‌توانید آن را به دهانه واژن و محل ملتهب شده بمالید. با انجام این کار می‌توانید تا حد زیادی پیشروی التهاب به بخش‌های درونی رحم را بگیرید.

ترکیب موم، روغن زیتون و شنبلیله برای درمان التهاب رحم

به منظور درمان سرویسیت، می‌توانید ۱۰۰ گرم روغن زیتون و ۵۰ گرم شنبلیله را با ۵۰ گرم موم ترکیب کنید و این مخلوط را به عنوان یک کرم موضعی روی ناحیه ملتهب بمالید. توصیه می‌شود برای افزایش کارایی این روش، این ترکیب را به مدت تقریباً یک ساعت بر روی دهانه رحم قرار دهید. تکرار این رویه هر شب قبل از خواب به مدت چند هفته می‌تواند تأثیر بسیار مؤثری در درمان سرویسیت داشته باشد.

ترکیب برگ کبر و عسل و آب برای درمان سرویسیت

همانند ترکیب قبلی باید حدود ۲۰ گرم برگ کبر را با حدود ۱۰۰ گرم عسل و آب ترکیب کنید. این ترکیب حالتی شبیه کرم دارد که می‌توانید با قرار دادن آن بر روی دهانه رحم و ناحیه ملتهب‌شده به روند درمان کمک کنید.

ترکیب گشنیز و آویشن گل ختمی و تخم‌مرغ برای درمان التهاب رحم

استفاده از این ترکیب دقیقاً مانند نمونه‌های قبلی است. تنها تفاوتی که دارد این است که باید بعد از ترکیب کردن این مواد، آن را در آب بجوشانید. نحوه تهیه آن نیز به این صورت است که باید از هر کدام از مواد ذکرشده حدود ۱۰ گرم استفاده کنیم.

درمان سرویسیت با سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص بسیار گوناگونی است که در موارد مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مهم‌ترین فواید سرکه سیب، از بین بردن باکتری‌ها و عفونت‌های پوستی است. به همین دلیل است که حتی می‌توان از سرکه سیب در از بین بردن جای جوش نیز استفاده کرد.

ابتدا نیم پیمانه سرکه سیب را در آب ولرم موجود در وان حمام ترکیب کنید و به مدت حدود نیم ساعت در آن بنشینید. تکرار این کار به مدت چند هفته می‌تواند نتایج باور نکردنی به همراه داشته باشد.

درمان التهاب رحم با روغن درخت چای

روغن درخت چای، هیچ‌گونه مصرف خوراکی ندارد و صرفاً می‌توان از آن به عنوان یک روغن تأثیرگذار برای از بین بردن باکتری‌های مضر، قارچ‌ها و ویروس‌ها در ناحیه پوست استفاده کرد. امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی، شیاف‌های واژینالی ساخته شده‌اند که در درمان سرویسیت تأثیرگذار هستند.

مواردی که در بالا ذکر شد تنها چند مورد از روش‌های درمان خانگی سرویسیت هستند. مجدد باید تأکید کنیم که  التهاب دهانه رحم خطرناک است و صرفاً نمی‌توان با اکتفا به چند روش خانگی تضمین کرد که این التهاب از بین می‌رود. به همین منظور توصیه می‌شود برای درمان قطعی، حتماً به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد قارچ و داروهای ضد ویروسی پیشروی سرویسیت را گرفته و آن را درمان کند.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به سرویسیت، علائم آن و روش‌های درمان آن اشاره کنیم. در واقع باید گفت که  التهاب دهانه رحم خطرناک است. زیرا ممکن است با تأثیر بر رحم، هم سلامتی فرد را به خطر بیندازد و هم باعث نازایی فرد شود. دلیل بعدی برای خطرناک بودن التهاب رحم اینکه در اوایل ابتلا به این بیماری، فرد معمولاً هیچ نوع علائمی را مشاهده نمی‌کند و این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در ادامه به این سؤال که چه چیزی باعث التهاب دهانه رحم م‌شود پاسخ داده شد و انواع و اقسام علل رخداد سرویسیت مورد بررسی قرار گرفت. یکی از شایع‌ترین علل رخداد سرویسیت، عفونت‌هایی است که از طریق رابطه جنسی ناسالم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. برای پیشگیری از وقوع این عارضه، می‌توانید از ابزارهای محافظتی مانند کاندوم استفاده کنید تا شانس ابتلا به سرویسیت را به حداقل برسانید. به صورت کلی سرویسیت خطرناک است و در صورت عدم درمان به‌موقع، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به ارمغان بیاورد. برای درمان هر چه سریع‌تر، می‌توانید به کلینیک و پزشکان ما که سال‌های زیادی در این زمینه تجربه دارند مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید