علائم سرطان رحم

علائم سرطان رحم زمانی اتفاق می افتد که سلولهای غیرطبیعی در رحم ایجاد شده و رشد آن از  کنترل خارج میشود. دو نوع اصلی سرطان رحم تا الان شناخته شده است. سرطان های آندومترکه از پوشش درونی رحم (آندومتر) شروع می شوند و حدود ۹۵٪ موارد  سرطان را تشکیل می دهند. و سارکوم های رحمی که نوع دوم است ، که در بافت عضلانی  رحم (میومتر) ایجاد می شود ، و نوع بسیار نادرتری از سرطان در انسان است.

تقریباً از هر ۱۰۰ زن ۳  زن در برخی از مراحل زندگی خود به سرطان رحم مبتلا می شوند. بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به سرطان رحم پس از تشخیص برای پنج سال یا بیشتر زنده می مانند. مراجعه زود هنگام به پزشک وتشخیص و درمان به موقع احتمال بهبودی شما را افزایش می دهد.  همه زنان با افزایش سن در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم هستند که بیشتر در زنانی که دوره یائسگی خود را پشت سر گذاشته اند دیده میشود. و اگر هر مشکلی داشتید که احساس کردید که مشکلتان جدی است در اولین فرصت به متخصص زنان برای غربالگری دوره ای مراجعه کنید.

علائم سرطان رحم چیست؟

خونریزی غیرمعمول از واژن رایج ترین علامت سرطان رحم است ، به ویژه هر خونریزی بعد از یائسگی. سایر علائم  که شایع است شامل موارد زیر  می باشد:

• تغییر دوره های قاعدگی
  • خونریزی واژینال بین دوره های  پریود
  • دوره هایی از پریود که بدون وقفه ادامه می یابند.
  • پریود های سنگین تر از حالت معمول

علائم کمتر شایع عبارتند از:

• ترشحات آبکی ، که ممکن است بوی نامطبوع داشته باشد.
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • مشکل در ادرار کردن یا تغییر در عادت روده
  • درد در زیر شکم یا لگن
  • درد در هنگام رابطه جنسی

اگر شما  هر یک از علائم گفته شده  را تجربه کردید ، به پزشک  زنان خود مراجعه کنید . این علائم لزوما نشانه بیماری جدی نیستند ، اما مهم است که آنها را چک کنید. پزشک می تواند در شناسایی علت علائم به شما کمک کند و در صورت لزوم درمان مناسب را توصیه کند.

عوامل خطر سرطان رحم چیست؟

هرچه سن افزایش یابد خطر ابتلا به سرطان رحم نیز افزایش می یابد.   بیشتر موارد سرطان رحم در سنین ۴۵ تا ۷۴ سال تشخیص داده می شود. چندین عامل خطر دیگر نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند ، از جمله:

• تغییر در سطح هورمون های جنسی
  • سابقه خانوادگی سرطان
  • سطح هورمون : استروژن و پروژسترون هورمون های جنسی زنانه هستند که بر سلامت رحم شما تأثیر می گذارند. اگر تعادل این هورمون ها به سمت افزایش سطح استروژن تغییر کند ، خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

بعضی  از سوابق مربوط به دستگاه تناسلی شما  می تواند خطر مبتلا شدن  به سرطان رحم را افزایش دهد ، از جمله:

• طول مدت قاعدگی : هرچه دوره قاعدگی شما در زندگی بیشتر باشد ، بیشتر بدن شما در معرض استروژن قرار دارد . اگر قبل از ۱۲ سالگی اولین عادت ماهانه خود را تجربه کرده ابد یا در سن بالاتری یائسه شده اید  ، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم باشید.
  • سابقه بارداری: در دوران بارداری ، تعادل هورمون ها به سمت پروژسترون تغییر می کند. اگر هرگز باردار نشده اید ، احتمال ابتلا به سرطان رحم افزایش می یابد.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک :در این اختلال هورمونی ، سطح استروژن زیاد و سطح پروژسترون به طور غیرمعمول پایین است. اگر سابقه  آن را داشته باشید ، احتمال ابتلا به سرطان رحم افزایش می یابد.
  • تومورهای سلول گرانولوزا: تومورهای سلول گرانولوزا نوعی تومور تخمدان هستند که استروژن آزاد می کنند. اگر یکی از این تومورها را داشته باشید ، خطر  مبتلا شدن به سرطان رحم را افزایش می یابد .

علائم سرطان رحم

برخی از انواع داروها همچنین می توانند تعادل استروژن و پروژسترون را در بدن شما تغییر دهند ، از جمله:

• درمان جایگزینی استروژن گاهی اوقات برای درمان علائم یائسگی استفاده می شود. برخلاف انواع دیگر درمان های جایگزینی هورمون  که استروژن و پروژسترون (پروژستین) را ترکیب می کنند ، در این درمان از استروژن به تنهایی استفاده می کنند و خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.
  • تاموکسیفن: این دارو برای کمک به پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان پستان استفاده می شود. این دارو می تواند مانند استروژن در رحم شما عمل کند و خطر سرطان رحم را افزایش دهد.
  • داروهای ضد بارداری خوراکی: مصرف قرص های ضد بارداری خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می دهد. هرچه مدت بیشتری مصرف کنید ، خطر ابتلا به سرطان رحم کاهش می یابد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا مزایا و خطرات احتمالی مصرف داروهای مختلف از جمله ERT ، تاموکسیفن یا قرص های جلوگیری از بارداری را بسنجید.
  • هیپرپلازی آندومتر : هیپرپلازی آندومتر یک بیماری غیر سرطانی است ، که در آن رحم شما به طور غیرمعمول ضخیم می شود. در بعضی موارد ، خود به خود از بین می رود. در موارد دیگر ، ممکن است با HRT یا جراحی درمان شود. در صورت عدم درمان ، هیپرپلازی آندومتر گاهی اوقات به سرطان آندومتر تبدیل می شود.
  • چاقی:  زنانی که   (BMI> 30) دارند سه برابر بیشتر از بقیه زنان در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند.
  • دیابت :  زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است تقریباً دو برابر بیشتر از کسانی که دیابت ندارند ، دچار سرطان رحم میشوند .
  • سابقه سرطان :  اگر سایر اعضای خانواده شما به آن مبتلا شده باشند ، احتمال ابتلا به سرطان رحم بیشتر است. اگر در گذشته به سرطان پستان یا سرطان تخمدان مبتلا بوده اید ، این امر  خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد .
  • پرتودرمانی روی لگن شما همچنین می تواند شانس سرطان رحم را افزایش دهد.

چگونه سرطان رحم تشخیص داده می شود؟

از آزمایش های زیر برای تشخیص استفاده میکنند :

• معاینه ی جسمی

پزشک ممکن است تورم شکم شما را بررسی کند. برای بررسی رحم ، پزشک هنگام فشار دادن روی شکم شما ، دو انگشت در داخل واژن شما قرار می دهد ، در غیر این صورت ممکن است از اسپکولوم  استفاده کند  که دیواره داخلی  واژن را جدا می کند .

• سونوگرافی لگن

در سونوگرافی لگن از موج های صوتی برای ایجاد تصویری از رحم و تخمدان استفاده می شود . سونوگرافی لگن معمولاً بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. اگر هر چیزی غیرمعمول به نظر برسد ، پزشک ممکن است نمونه برداری را پیشنهاد کند.

• سونوگرافی شکم

برای گرفتن تصاویر خوب از تخمدان و رحم در سونوگرافی شکم ، باید مثانه پر داشته باشید بنابراین از شما خواسته می شود قبل از قرار ملاقات خود آب بنوشید

• سونوگرافی از طریق واژن

برای سونوگرافی از طریق واژن شما به مثانه پر نیاز ندارید. سونوگرافی یک گره مبدل را به واژن شما وارد می کند.

• نمونه برداری از آندومتر

پزشک متخصص در مطب ممکن است  از آندومتر نمونه برداری کند

• هیستروسکوپی و نمونه برداری

هیستروسکوپ یک وسیله ای شبیه به تلسکوپ است که پزشک  از طریق واژن میتواند داخل رحم شما را ببیند. در طی این روش ، بافت نیز می تواند برداشته شود (نمونه برداری) و برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه ارسال شود.

• آزمایش خون و ادرار

نیز برای بررسی سلامت ارگان های بدن نیاز باشد .

تست های دیگر

برای بعضی از  سرطان رحم ، مانند سارکوم ، از اسکن PET استفاده میشود. اگر علائمی یافتید که ممکن است سرطان آندومتر باشد ، به پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص زنان مراجعه کنید .

روش های درمانی سرطان رحم چیست؟

برای اکثر زنان مبتلا به سرطان رحم ، جراحی تنها روش درمانی مورد نیاز است ، به ویژه اگر سرطان زود تشخیص داده شود و به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا نکرده باشد .

• جراحی (هیسترکتومی)

بهترین  روش درمان سرطان رحم برداشتن رحم بکمک  جراحی است. که به این روش هیسترکتومی میگویند. تخمدان ها معمولاً برداشته می شوند تا خطر بازگشت سرطان کاهش یابد ، زیرا تخمدان ها استروژن تولید می کنند ، هورمونی که ممکن است باعث رشد سرطان شود.

• پرتودرمانی (پرتودرمانی)

پرتودرمانی ، استفاده از اشعه ایکس برای از بین بردن یا آسیب رساندن به سلولهای سرطانی ، معمولاً به عنوان یک درمان اضافی برای کاهش احتمال بازگشت سرطان استفاده می شود. اگر به اندازه کافی برای جراحی آماده نباشید  ، ممکن است به عنوان درمان اصلی توصیه شود.

• هورمون درمانی

هورمون درمانی معمولاً  زمانی استفاده میکنند که سرطان گسترش یا عود مجدد کند . همچنین اگر نتوانیم جراحی کنیم گاهی از آن استفاده می شود.

• شیمی درمانی

شیمی درمانی برای درمان انواع خاصی از سرطان رحم  استفاده می شود. می تواند برای کنترل کردن  سرطان و کاهش درد و  علائم دیگر استفاده شود. این دارو معمولاً به عنوان دارویی تجویز می شود که به صورت وریدی (وریدی) تزریق می شود.

• حمایت عاطفی

اگر در کنار آمدن عاطفی با تشخیص یا درمان سرطان خود مشکل دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما ممکن است شما را به یک گروه پشتیبانی حضوری یا آنلاین برای مبتلایان به سرطان ارجاع دهد. شاید برای شما راحت باشد که با دیگران که تجربیات مشابه شما را تجربه می کنند ارتباط برقرار کنید. همچنین درصورت نیاز پزشک شما را به یک متخصص بهداشت روان معرفی میکند . درمان فردی یا گروهی ممکن است به شما در مدیریت تأثیرات روانی و اجتماعی زندگی با سرطان کمک کند.

چگونه می توانید خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهید؟

با رعایت بسیاری از موارد زیر می‌توانید خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهید.

• وزن خود را مدیریت کنید: اگر اضافه وزن یا چاقی دارید ، کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهد.
  • ورزش منظم داشته باشید: فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم مرتبط است.
  • به دنبال درمان خونریزی غیرطبیعی از واژن باشید: در صورت بروز خونریزی غیرطبیعی از واژن ، به پزشک مراجعه کنید .
  • از پزشک خود در مورد مزایای احتمالی پیشگیری از بارداری سوال کنید: قرص های ضد بارداری و دستگاه های داخل رحمی با کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم ارتباط دارند. پزشک می تواند به شما در مورد مزایا و خطراتی که استفاده از این مواد ضد بارداری دارند  اطلاعات بدهند .

سخن آخر

با توجه به این که علائم شما میتواند چیزهای مختلفی باشد و شرایط فردی هر فرد متفاوت است معاینات دوره ای و غربالگری خیلی مهم است و باید همواره زیر نظر یک پزشک زنان متبحر که دارای تجهیزات مناسب  برای بررسی است باشید و اگر هر علامت غیر طبیعی مشاهده کردید و شک به مشکل جدی کردید حتما به پزشک مراجعه کنید تا در اولین فرصت اقدامات لازم را برایتان انجام دهد تا از عواقب ناگواری مثل متاستاز سرطان ها و جراحی های سنگین و شیمی درمانی جلوگیری شود .

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با مرکز دکتر روشن