گارداسیل ۹

زگیل تناسلی و سرطان گردن رحم جزو شایع‌ترین مشکلات بانوان است که هر دو در نتیجه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بروز می‌کند. در حال حاضر تنها راه پیشگیری از ابتلای افراد به سرطان گردن رحم و زگیل تناسلی ناشی از ویروس HPV تزریق واکسن گارداسیل ۹ است. چنانچه فرد پیش از ابتلا به ویروس HPV این واکسن را تزریق نماید، دچار زگیل تناسلی نخواهد شد. گارداسیل ۹ می‌تواند تا ۹۰% احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

تاثیر این واکسن در پیشگیری از عفونت بسیار مشخص است و اگر واکسیناسیون به موقع انجام شود افراد می‌توانند ایمنی لازم را برای مواجه با عفونت اچ پی وی داشته باشند. واکسیناسیون علیه ویروس اچ پی وی مهم ترین اقدامی است که می‌توان برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان‌های مرتبط با اچ پی وی و زگیل تناسلی انجام داد.

فهرست مطالب

واکسن گارداسیل ۹ به چه منظوری تولید شده است ؟

گارداسیل ۹، واکسنی است که برای جلوگیری از بیماری‌های خاص ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده می‌شود.  HPVویروسی است که می‌تواند بیمارهای بسیار جدی مانند سرطان‌های دهانه رحم، ولو، واژن و مقعد ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های پیش سرطانی در آن نواحی شود. علاوه بر سرطان و لکه‌های پیش سرطانی،HPV  می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی نیز شود. گارداسیل ۹ برای استفاده در کودکان و بزرگسالان ۹ تا ۴۵ ساله تأیید شده است. واکسن معمولاً به عضله بالای بازو تزریق می‌شود. در طی ۶ تا ۱۲ ماه می‌توان آن را به صورت دو یا سه شات تزریق کرد.

واکسن گارداسیل ۹ چه کاربردهایی دارد و برای چه گروه سنی و کدام جنسیت تجویز می‌شود؟

گارداسیل ۹ واکسنی است که در زنان ۹ تا ۴۵ سال برای موارد ذیل تجویز می‌شود:

  •  پیشگیری از سرطان‌های دهانه رحم، ولو، واژن، مقعد ، دهانی-حلقی و سرطان‌های خاص سر و گردن رحم ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸٫
  • ضایعات پیش‌سرطانی یا دارای دیسپلازی دهانه رحم، ولو، واژن و مقعد ناشی از HPV نوع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸٫
  • و زگیل‌های تناسلی ناشی از ویروس HPV نوع ۶ و ۱۱٫

افزون بر این، این واکسن برای مردان بین ۹ تا ۴۵ سال نیز برای موارد ذیل قابل تجویز است:

  • برای پیشگیری از سرطان‌های مقعد ، دهانی -حلقی و سرطان‌های خاص سر و گردن رحم ناشی از ویرویسHPV  نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸٫
  • ضایعات پیش‌سرطانی یا دارای دیسپلازی مقعدی ناشی از ویروس HPV نوع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸٫
  • و زگیل‌های تناسلی ناشی از ویروس HPV نوع ۶ و ۱۱٫

دریافت واکسن، ضرورت انجام آزمایش غربالگری سرطان‌های دهانه رحم، ولو، واژن، مقعد، و سرطان دهانی-حلقی و سرطان‌های خاص سر و گردن رحم را برای دریافت کنندگان واکسن طبق توصیه‌های ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی منتفی نمی‌کند.

به نظر می‌رسد این واکسن برای محافظت در برابر بیماری‌ها نیست:

  • انواع HPV که تحت پوشش واکسن نیستند
  • انواع HPV که فرد قبلاً از طریق فعالیت جنسی در معرض آنها قرار گرفته است

همه سرطان‌های ولو، واژن، مقعد، دهانی-حلقی ناشی از HPV نیستند و گارداسیل ۹ صرفاً در برابر آن دسته از سرطان‌های ولو، واژن، مقعد، دهانی- حلقی و سرطان‌های خاص سر و گردن رحم محافظت می‌کند که ناشی از انواع HPV نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ است.

تفاوت واکسن گارداسیل با گارداسیل ۹ چیست‌؟

گارداسیل ۹ واکسنی (تزریقی) است که به محافظت در برابر برخی بیماری‌های ناشی از ۹ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند. در واقع این واکسن شامل ۴ نوع ویرویس HPV (6، ۱۱، ۱۶، ۱۸) همانند واکسن گاردسیل به اضافه ۵ نوع HPV دیگر از جمله (۳۱ ، ۳۳ ، ۴۵ ، ۵۲ ، ۵۸) است.

واکسن گارداسیل ۹ در چند شات تزریق می‌شود؟

این واکسناحتمالاً در ۲ یا ۳ شات تزریق می‌شود. * چنانچه شات دوم زودتر از ۵ ماه پس از شات اول تزریق شود، تزریق شات سوم حداقل ۴ ماه پس از شات دوم باید انجام شود. ** نیاز به استفاده از یک برنامه تزریق واکسن ۳ دوزه به جای یک برنامه ۲ دوزه توسط متخصص مراقبت‌های بهداشتی تعیین می‌شود.

دوز واکسن گارداسیل به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

میزان دوز واکسنکه پزشک تجویز می‌کند به عوامل مختلفی از جمله سن فرد و سایر عوامل خطر احتمالی در فرد بستگی دارد. تکمیل کل دوز واکسن‌ها برای محافظت بیشتر در برابر بیماری طبق نظر پزشک حیاتی است.

چنانچه یک نوبت مصرف دارو را از دست بدهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

چنانچه یک دوز واکسن گارداسیل ۹ را فراموش کردید، یک جلسه تعیین کنید تا در اسرع وقت آن را دریافت کنید. نیازی نیز دوزها را از ابتدا شروع کنید. با این حال، باید دریافت دوزها را از همان جایی که رها کرده‌اید ادامه دهید. این بهترین راه برای اطمینان از بیشترین محافظت در برابر HPV است.

کاربرد این واکسن برای پسران و آقایان چیست؟

واکسن گارداسیل ۹ بیشتر به دلیل جلوگیری از سرطان دهانه رحم در زنان شناخته شده است. با این حال، ویروس پاپیلومای انسان (HPV) ، ویروسی که واکسن گارداسیل از آن پیشگیری می‌کند، همچنین می‌تواند مردان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. ویروس HPV می‌تواند باعث سرطان مقعد و همچنین زگیل‌های تناسلی در مردان یا زنان شود. استفاده از این واکسن در مردان، برای پیشگیری از انواع خاصی از سرطان مقعد و زگیل‌های تناسلی که توسط HPV ایجاد می‌شود، مورد تائید قرار گرفته است.

کاربردهای کلی گارداسیل ۹ چیست؟

  • برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم، ولو، واژن و مقعد ناشی از ویروس HPV
  • برای جلوگیری از زگیل‌های تناسلی ناشی از ویروس HPV
  • برای جلوگیری از ضایعات پیش سرطانی یا غیرطبیعی ناشی از ویروس HPV

ساز و کار واکسن گارداسیل ۹ چگونه است؟

ویروس(HPV) یک ویروس مقاربتی است. این بیماری از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با کسی که به ویروس آلوده است منتقل می‌شود. HPV می‌تواند چندین بیماری از جمله سرطان‌های دهانه رحم، ولو، واژن و مقعد و زگیل‌های تناسلی را ایجاد کند.

این واکسن که با فعال کردن سیستم ایمنی بدن شما در برابر HPV عمل می‌کند. وظیفه اصلی سیستم ایمنی بدن، شناسایی و مبارزه با میکروب‌ها است. با این حال، ممکن است اولین باری که بدن با میکروب جدیدی مواجه می‌شود به سرعت با آن مبارزه نکند. دریافت واکسن به آماده سازی سیستم ایمنی بدن در صورت مواجه دیرتر با آن باکتری یا ویروس خاص کمک خواهد کرد.

در خصوص گارداسیل ۹، واکسن بدن شما را در صورت مواجه با ویروس برای مقابله با HPV آماده می‌کند. این واکسن از ذراتی ساخته شده که ظاهری شبیه به قسمت‌های از ویروس HPV دارد. واکسن فوق شامل هیچ ویروس HPV واقعی نیست، بنابراین نمی‌تواند شما را بیمار کند.

این ذرات مشابه HPV سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌کنند و بدن شما باعث در برابر این ذرات ایمن می‌شود. بنابراین، اگر در معرض هر یک از ۹ نوع HPV این واکسن قرار بگیرید، بدن شما از قبل می‌داند چگونه با ویروس مبارزه کند. این واکسن احتمال ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم، ولو، واژن یا مقعد را که توسط HPV ایجاد شده بسیار کم می‌کند. همچنین خطر ابتلا به نئوپلازی داخل اپیتلیال مقعدی (رشد غیرطبیعی سلول در پوشش مقعد شما) را کاهش می‌دهد.

 

چه مدت زمان لازم است تا واکسن عمل کند؟

به طور معمول، بدن حدود ۲ هفته پس از تزریق واکسن، شروع به ایجاد یک ایمنی می‌کند. بنابراین، واکسن ظرف چند هفته پس از تزریق، عملکرد خود را در بدن شما شروع می‌کند. طبق مطالعات بالینی، افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، ۱ ماه پس از آخرین دوز خود، شواهدی از مبارزه سلول‌های سیستم ایمنی با HPV دارند.

تکمیل دوزهای ۲ یا  ۳ تایی واکسن مهم است. اگرچه این واکسن پس از یک دوز شروع به ایجاد ایمنی در بدن می‌کند، با این حال دوزهای دوم (و در بعضی موارد سوم) میزان ایمنی بدن را به مراتب بیشتر می‌کنند. با دریافت دوز دوم یا سوم که توسط پزشک تجویز می‌شود، بیشترین محافظت را خواهید داشت.

مدت زمان پایداری عفونت HPV چقدر است؟

پیش از اینکه سیستم ایمنی بدن عفونت را از بین ببرد، عفونت‌های HPV می‌توانند تا ۲۴ ماه پایدار بمانند. در این مدت، بیشتر مردم نمی‌دانند که آلوده هستند. به همین دلیل جلوگیری از انتقال ویروس دشوار است.

HPV  چگونه باعث سرطان می‌شود؟

HPV سلول‌های اپیتلیال پوشاننده سطوح مخاطی بدن را آلوده می‌کند. وقتی HPV وارد این سلول‌ها می‌شود، مانند گلو، دستگاه تناسلی یا مقعد، باعث تولید پروتئین‌های HPV توسط سلول‌ها می‌شود. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن سلو‌ل‌های آلوده را تشخیص داده و آنها را از بین می‌برد و عفونت را پاکسازی می‌نماید. با این حال، در برخی موارد یک عفونت مزمن منجر به جهش یا تغییر سلول‌ها می‌شود. این جهش‌ها در نهایت می‌توانند منجر به سرطان شوند.

چه مدت طول می‌کشد تا علائم HPV ظاهر شود؟

افراد می‌توانند سال‌ها یا حتی دهه‌ها پیش از اینکه علائم عفونت را تجربه کنند، به ویروس HPV آلوده شوند. به همین دلیل زنان باید به طور منظم آزمایش غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهند. چرا که غربالگری پاپ اسمیر علائم اولیه تغییرات سلول‌های دهانه رحم (تغییرات پیش سرطانی) را نشان می‌دهد، از همین رو درمان اغلب موفقیت‌آمیزتر از علائم جسمی مانند خونریزی و درد خواهد بود.

آیا داشتن HPV مادر، جنین را در معرض خطر قرار می دهد؟

در موارد نادر، مادران مبتلا به HPV دستگاه تناسلی می‌توانند ویروس را در حین زایمان واژینال به کودک خود منتقل کنند. تعداد کمی از این نوزادان به پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP) مبتلا می‌شوند، بیماری که در آن تومورها در گلو یا ریه رشد می‌کنند که گاهی منجر به گرفتگی صدا، دشواری در تنفس، صحبت و بلع می‌شوند. با وجود آنکه می‌توان تومورها را با جراحی خارج کرد، اما امکان دارد دوباره رشد کنند. برخی از افراد مبتلا به RRP به مداخله جراحی منظم نیاز دارند. RRP همچنین می‌تواند باعث بیماری مشابه فیبروز کیستیک در ریه‌ها شود. ارتباطی بین HPV و سقط جنین ، زایمان زودرس یا سایر عوارض یافت نشده است.

آیا با وجود بارداری امکان دریافت واکسن گارداسیل ۹ وجود دارد؟

اگرچه مشخص نشده است که واکسن گارداسیل ۹ باعث آسیب رساندن به مادر یا جنین وی می‌شود، اما توصیه می‌شود برای شروع یا دریافت ادامه دوز واکسن تا زایمان صبر کنید.

در صورت شروع دریافت واکسن گارداسیل ۹  و بارداری پس از آن، آیا همچنان می‌توان دوزهای دیگر را دریافت کرد؟

برای دریافت دوزهای باقیمانده واکسن باید تا پس از زایمان منتظر ماند. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که واکسن به مادر یا جنین آسیب برساند، اما توصیه می‌شود برای ایمنی بیشتر تا زایمان صبر کنید. پس از زایمان، می‌توانید دوزهای باقیمانده را دریافت کنید.

بانوان در رابطه با HPV چه آزمایشاتی می‌توانند انجام دهند؟

دو نوع تست برای بانوان در دسترس است:

تست پاپ اسمیر- تست پاپ  با تراشیدن برخی سلول‌ها دهانه رحم و بررسی میکروسکوپی آنها انجام می‌شود. نتیجه طبیعی به معنی آن است که سلول‌های مطابق انتظار ظاهر شده‌اند. نتیجه غیرطبیعی به این معنی است که سلول‌ها تغییراتی داشته‌اند اما به معنای سرطان دهانه رحم نیست. در برخی موارد، تغییرات سلول جزئی است و در طی آزمایشات آتی به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. در موارد دیگر تغییرات چشمگیرتر است و باید دقیق‌تر کنترل شود.

آزمایش HPV – آزمایش HPV مشخص می‌کند ویروس پاپیلومای انسانی در دهانه رحم وجود دارد یا خیر.

آیا آزمایش پاپ اسمیر منفی به معنی عدم آلودگی به HPV است؟

خیر. تست پاپ اسمیر تستی که در آن سلول‌های جدا شده از دهانه رحم برای تغییرات پیش سرطانی ناشی از عفونت HPV مداوم یا طولانی مدت زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین، آزمایش پاپ منفی به این معنی است که سلول‌های دهانه رحم طبیعی به نظر می‌رسند، اما هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت HPV فرد نمی‌دهد.

 

و کلام آخر

ویروسHPV عامل سرطان دهانه رحم در بانوان و زگیل تناسلی در زنان و مردان است و امروزه این بیماری‌ها بسیار شایع شده‌‌اند. تنها راه مقابله با این ویروس، واکسن گارداسیل ۹ است. این واکسن جدیدتر از واکسن گارداسیل می‌باشد. عدم درمان به موقع زگیل تناسلی می‌تواند منجر به گسترش این ویروس و ایجاد بیماری‌های خطرناکی از جمله سرطان دهانه رحم در خانم ها می‌شود. از همین رو ضروری است فرد مبتلا به HPV برای پیشگیری از انتقال بیماری و یا تشدید عوراض ناشی از ویروس در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید