زگیل تناسلی زنان در بارداری

 

به طور معمول، زگیل‌ تناسلی زنان در بارداری آنها تاثیری نخواهد داشت، با این حال ممکن است عوارضی ایجاد کند. اگر در بارداری به عفونت زگیل تناسلی فعال مبتلا شوید، ممکن است زگیل بزرگتر از حد معمول شود. زگیل تناسلی می‌تواند عمل ادرار کردن را دردناک کند و باعث خونریزی حین زایمان شوند. گاهی، زگیل‌های موجود در دیواره واژن می‌توانند ارتجاع کافی واژن هنگام زایمان را دشوار سازند. در این موارد زایمان به روش سزارین توصیه می‌شود.

در موارد نادر زگیل‌ تناسلی زنان در بارداری ممکن است به کودک منتقل شود. با این حال، معمولاً نوزاد چندین هفته پس از تولد دچار زگیل در دهان یا گلو می‌شود. در صورت بروز هر یک از این علائم در حین بارداری از هر گونه درمانه خودسرانه بپرهیزید و برای بررسی و مشاوره حتما به پزشک متخصص مراجعه نماید. کلینیک ما با همکاری با متخصین حاذق در این امر می‌تواند به شما کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های کلینیک تماس حال فرمایید.

 

فهرست مطالب

عوارض زگیل تناسلی زنان در بارداری چیست؟

بلی. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث بزرگتر شدن زگیل‌های تناسلی شوند. ممکن است به حدی بزرگ شوند که واژن را مسدود کنند و در نتیجه برای تولد جنین انجام سزارین ضروری خواهد شد. با این حال ثابت نشده که عفونت HPV که باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی می‌شوند به افزایش خطر سقط جنین یا مشکلات زایمان منجر شوند. همانگونه که اشاره شد از عوراض دیگر زگیل تناسلی زنان در بارداری می‌تواند به دردناک شدن دفع ادرار، خونریزی و عدم ارتجاع واژن هنگام زایمان منتهی گردد. به علاوه عفونت HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است و می‌تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می‌شود.

زگیل تناسلی چه تاثیری بر مراقبت‌های بارداری خواهد داشت؟

چنانچه سابقه عفونت HPV دارید، باید به پزشک خود در این مورد بگویید. به علاوه باید به آنها بگویید که آیا در گذشته زگیل دستگاه تناسلی یا آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته‌اید یا خیر. اگرچه HPV به طور عادی بر شما یا جنین شما تأثیر نمی‌گذارد، با این حال پزشک می‌خواهد در صورت وجود هر گونه ناهنجاری در طول بارداری آن را بررسی کند. از آنجا که سلول‌های زیادی در دوران بارداری در حال رشد و تکثیر هستند، پزشک متخصص قصد دارد مراقب رشد غیرمعمول یا سایر تغییرات باشد. بعلاوه، برخی از زنان در حین بارداری دچار زگیل‌های تناسلی بزرگتر از حد معمول می‌شوند که می‌تواند زایمان طبیعی را با مشکل مواجه کند. در صورتی که نمی‌دانید HPV دارید یا خیر، پزشک به عنوان بخشی از مراقبت‌های قبل از زایمان، شما را از نظر ویروس ارزیابی خواهد کرد.

زگیل تناسلی زنان در بارداری

عوامل خطر زگیل تناسلی زنان در بارداری

هر فرد فعال جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال عوامل خطر زگیل‌ تناسلی زنان در بارداری بیشتر در افراد:

  • زیر ۳۰ سال
  • سیگاری
  • دارای سیستم ایمنی ضعیف
  • دارای سابقه کودک آزاری
  • فرزندان مادر آلوده به ویروس حین زایمان وجود دارد.

از کجا خواهید فهمید که زگیل تناسلی دارید یا خیر؟

حتی اگر نتوانید زگیل را ببینید، ممکن است خارش یا سوزش آن‌ها را حس کنید. چنانچه تصور می‌کنید زگیل‌تناسلی دارید، به پزشک خود بگویید. ممکن است پزشک برای قرار دادن مستقیم روی زگیل‌ها برایتان دارو تجویز کند. چنانچه زگیل تناسلی زنان در بارداری بزرگ و ناراحت کننده باشند، پزشک متخصص می‌تواند آن را طی بارداری با لیزر یا سرما درمانی (انجماد) از بین ببرد.

چگونه می‌توان در دوران بارداری از شر زگیل تناسلی خلاص شد؟

زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان برطرف می‌شوند ، اما عفونت HPV می‌تواند در سلول‌های پوستی شما باقی بماند. این بدان معناست که ممکن است در طول زندگی خود چندین شیوع داشته باشید.

درمان زگیل تناسلی زنان در بارداری شامل درمان با استفاده از چسب duct tape، سرما درمانی یا سالیسیلیک اسید خواهد بود. احتمالاً سالیسیلیک اسید برای درمان زگیل در دوران بارداری استفاده می‌شود، به شرطی که برای مدت زمان محدودی روی یک ناحیه کوچک استفاده شود.

روش‌های درمانی زگیل تناسلی در دوران بارداری کدامند؟

درمان زگیل های تناسلی در دوران بارداری در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بیشتر اوقات، پزشک پیشنهاد می‌کند که زگیل‌های تناسلی را در دوران بارداری درمان نکنید، چرا که ممکن است روش‌های درمانی عارضه‌ای برای بارداری یا خطری برای کودک ایجاد کند. با این حال، اگر واقعاً می‌خواهید زگیل‌های تناسلی را در دوران بارداری درمان کنید، می‌توانید از گزینه‌هایی استفاده کنید.

زگیل تناسلی زنان در بارداری

آیا امکان انجماد زگیل تناسلی هنگام بارداری وجود دارید؟

بله بواسطه سرما درمانی یا کرایوتراپی می‌توان زگیل را منجد کرد. این روش در دوران بارداری نیز قابل استفاده است و شامل انجماد زگیل تناسلی با نیتروژن مایع می‌باشد. برای از بین بردن زگیل تناسلی ممکن است چندین جلسه لازم باشد.

چگونه می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

واکسن‌های HPV با نام گارداسیل و گارداسیل ۹ می‌توانند زنان و مردان را از رایج‌ترین انواع عفونتHPV  که ایجاد کننده زگیل‌های تناسلی جلوگیری کرده و در برابر انواع عفونت HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم محافظت نمایند.رنج سنی دریافت واکسن HPV 9 تا ۴۵ سال است. این واکسن بسته به سن در دو یا سه دوز تزریق می‌شود. واکسن‌ها باید پیش از فعال بودن فرد به لحاظ جنسی تزریق شود، چرا که اثربخشی بیشتر آن پیش از مواجه فرد با عفونت است. به علاوه استفاده از وسایل جلوگیری پیش از هر بار رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. نکته مهم استفاده از مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

آیا زگیل‌های تناسلی می‌توانند بر احتمال بارداری فرد تأثیر بگذارند؟

خیر. وجود زگیل‌ تناسلی زنان در بارداری و HPV تاثیری در احتمال یا توانایی بارداری شما نخواهد داشت. برخی از انواع HPV  می‌توانند شانس ایجاد سلول‌های غیرطبیعی (مانند سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی) در دهانه رحم را افزایش دهند. در صورت حذف این سلول‌ها، می‌تواند باروری و وضع حمل را تحت تأثیر قرار دهد. علت این کار آن است که برداشتن سلول می‌تواند بر باز شدن دهانه رحم یا تولید مخاط دهانه رحم تأثیر بگذارد. با این حال، خود زگیل‌های تناسلی تاثیری در توانایی بارداری شما ندارند.

تاثیر زگیل تناسلی در زایمان چیست؟

به طور کلی، زگیل‌های دستگاه تناسلی تاثیری در زایمان موفقیت آمیز کودک شما نخواهد داشت. در موارد نادر، زگیل‌های بزرگ ممکن است در هنگام زایمان عوارضی ایجاد کنند. این عوراض می‌تواند شامل خونریزی واژن و یا عدم ارتجاع دیواره واژن حین زایمان باشد. در این شرایط ممکن است زایمان سزارین توصیه شود – بهتر است در مورد احتمال این مسئله با پزشک یا ماما مشورت کنید. خطر انتقال HPV به کودک بسیار کم است. در اکثر مواقع، نوزادانی که از مادر مبتلا به زگیل تناسلی متولد می‌شوند، تحت تأثیر ویروس قرار نخواهند گرفت.

امکان انتقال زگیل‌های تناسلی به کودک بسیار نادر است، که می‌تواند منجر به بیماری شود. آنها ممکن است چندین هفته پس از تولد دچار زگیل در دهان یا گلو شوند و در تنفس دچار مشکل شوند. اگر نگران خطر بروز این مشکل هستید، می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه درمان زگیل تناسلی پس از زایمان چگونه است؟

چنانچه آزمایش پاپ اسمیر بیانگر وجود سلول‌های پیش‌سرطانی در دهانه رحم شما باشد، احتمالاً پزشک متخصص برای درمان تا بعد از زایمان صبر خواهد کرد. هنگامی که کودک شما متولد شد، احتمالاً آزمایش پاپ دیگری خواهید داشت. چنانچه بعد از زایمان هنوز سلول غیرطبیعی دارید ، ممکن است پزشک با برداشتن بافت غیرطبیعی با یکی از این روش ها شما را درمان کند. انجماد زخم و (LEEP)، که شامل برداشتن بافت‌های غیرطبیعی شما با یک حلقه الکتریکی است.

آیا زگیل تناسلی بارداری را دشوار می‌کند؟

بسیاری از عفونت‌های مقاربتی (STI) در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به ناباروری شوند. با این حال، HPV نباید توانایی بارداری شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه ممکن است شنیده باشید که HPV می‌تواند منجر به بروز مشکلات باروری شود، اما به طور کلی اینطور نیست. زگیل‌های تناسلی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند. با غربالگری معمول سرطان دهانه رحم می‌توان تغییرات غیرطبیعی سلول را مشاهده کرد. حتی در زمان بارداری نیز باید غربالگری معمول سرطان دهانه رحم را انجام شود.

آیا زگیل‌های تناسلی به صورت مادام العمر با شما می‌مانند؟

اگرچه HPV در همه موارد قابل درمان نیست، با این حال زگیل‌های دستگاه تناسلی قابل درمان هستند. همچنین می‌توانید مدت زمان طولانی را بدون شیوع مجدد آن به زندگی ادامه دهید، اما احتمالاً نمی‌توان برای همیشه از شر زگیل‌ها خلاص شد. این بدان دلیل است که زگیل‌های تناسلی تنها علامت HPV است که ممکن است برای برخی به یک عفونت مزمن و مادام العمر تبدیل شود.

چه مدت زمان طول می‌کشد تا علائم زگیل‌های تناسلی بروز کنند؟

علائم زگیل تناسلی احتمالاً شامل درد، خارش و خونریزی باشد، یا ممکن است دچار زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده شوید. اگر علائمی دارید، احتمالاً ۲ تا ۳ ماه پس از عفونت بروز می‌کند. اما شما می‌توانید از ۳ هفته تا سال‌ها بعد از عفونت علائم داشته باشید. زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده فقط در هنگام عفونت فعال ظاهر می‌شوند.

علل ایجاد زگیل تناسلی کدامند؟

زگیل‌های دستگاه تناسلی خارجی توسط ویروس HPV ایجاد می‌شوند. بیش از ۱۲۰ زیرگروه HPV وجود دارد، اما تنها حدود ۴۰ نوع از آنها می‌توانند ناحیه ای از بدن که به عنوان دستگاه تناسلی شناخته می‌شود را آلوده کنند. این ۴۰ نوع ویروس HPV باعث ایجاد زگیل می‌شوند که به طور کلی اشکال مشابهی دارند.

زگیل‌های تناسلی هنگام ظهور چه شکلی هستند؟

زگیل‌های تناسلی شبیه برجستگی‌هایی به رنگ پوست یا مایل به سفید هستند که در مجرای ادراری، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی مردان، بیضه یا مقعد ظاهر می‌شوند. آنها به نوعی شبیه تکه‌های کوچک گل کلم هستند. ممکن است فرد مبتلا تنها یک زگیل یا یک دسته از آنها را داشته باشد، و آنها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند. ممکن است خارش داشته باشند، اما بیشتر اوقات هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کنند.

چگونه از نظر زگیل تناسلی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

  • معاینه لگن: برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل‌های تناسلی، ممکن است بانوان به عنوان بخشی از آزمایش لگن، تست پاپ اسمیر انجام دهد.
  •  آزمایش خون: ممکن است پزشک متخصص سایر بیماری‌های مقاربتی را که اغلب با زگیل‌های تناسلی مرتبط هستند، بررسی کند.
  • معاینه مقعدی: احتمال دارد پزشک متخصص از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای جستجوی زگیل داخل مقعد استفاده کند.

و کلام آخر

ابتلا به زگیل‌های تناسلی برای اولین بار در دوران بارداری برای زنان غیرمعمول نیست. تغییر در سیستم ایمنی بدن و خون‌رسانی می‌تواند باعث ایجاد زگیل شود. زگیل در دوران بارداری قابل درمان است اما خلاص شدن از شر آن دشوارتر است. از عواقب متعدد زگیل تناسلی زنان در بارداری می‌توان به خونریزی و عدم باز شدن کافی واژن حین زایمان، دفع دردناک ادرار، مسدودیت واژن، سرطان دهانه رحم و غیره اشاره کرد. مجموعه ما مفتخر است بواسطه همکاری با حاذق‌ترین کادر درمانی و ارائه مشاوره تخصصی در خصوص زگیل تناسلی زنان در بارداری نقش مهمی در اعتلای سلامت بانوان و نوزادان ایفا کند و برای بانوان بارداری همراه با آرامش فراهم آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید