بهترین دکتر برای کولپوسکوپی

کولپوسکوپی روشی سریع و دقیق برای مشاهده رحم و یافتن سلول‌های سرطانی یا غیرطبیعی است که می‌توانند در دهانه رحم، واژن یا ولوو سرطانی شوند. گاهی این سلول‌های غیرطبیعی را “بافت پیش‌سرطانی” می‌نامند. به علاوه از این روش برای یافتن مواردی چون زگیل‌های تناسلی یا تومورهای غیرسرطانی به نام پولیپ استفاده می‌شود. چنانچه به هریک از موارد یاد شده مشکوک هستید به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

 

نتیجه کولپوسکوپی تا حد زیادی به کیفیت دوربین و دستگاه کولپوسکوپی، پزشک انجام دهنده و پاتالوژیست بستگی داشته و برای قابل اتکاء بودن نتیجه ضروری است هر سه مورد از بهترین کیفیت برخوردار باشند. کلینیک ما با بهره‌مندی از بهترین دکتر برای کولپوسکوپی و داشتن مدرن‌ترین دستگاه و دوربین کولپوسکوپی و سابقه طولانی در انجام و ارائه گزارش آن یکی از مجموعه‌های قابل اعتماد در این زمینه است. چنانچه به سلامت خود اهمیت می‌دهید برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از مشاوره بهترین دکتر برای کولپوسکوپی با ما تماس حاصل نمایید.

فهرست مطالب

بهترین دکتر برای کولپوسکوپی چه خصوصیاتی خواهد داشت؟

بهترین دکتر برای کولپوسکوپی شخصی است که به وجود سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم یا واژن بانوان و کوچکترین تغییرات سلولی دهانه رحم آن توجه نماید. ناهنجاری‌ها سلولی معمولاً از دهانه رحم تا کانال زایمان رخ می‌دهند. کولپوسکوپی به پزشک یا پرستار آموزش دیده اجازه می‌دهد تا این ناهنجاری‌ها را پیدا کند. در برخی از زنان، وجود “سلول های غیرطبیعی” خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. برای تعیین نیاز به درمان برای مقابله با این سلول ها، می‌توانید به بهترین دکتر برای کولپوسکوپی مراجعه نمایید.

بهترین دکتر برای کولپوسکوپی چه زمانی این کار را تجویز خواهد کرد؟

بعد از انجام آزمایشات متداول غربالگری دهانه رحم، ممکن است به کولپوسکوپی نیاز داشته باشید. دلایل دیگر انجام کولپوسکوپی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چنانچه برخی از سلول‌های موجود در نمونه غربالگری دهانه رحم شما غیرطبیعی باشد (اما لزوماً سرطانی نیستند)
  • چنانچه به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده شده‌اید، که عامل اصلی تغییرات غیر‌طبیعی سلول است و احتمالاً منجر به سرطان شود.
  • چنانچه چندین آزمایش غربالگری داشته‌اید، اما امکان ارائه جواب قطعی برایتان وجود نداشته است.
  • در صورتی که طبق نظر پرستار یا پزشک انجام دهنده آزمایش غربالگری، دهانه رحم شما آنطور که باید سالم به نظر نمی‌رسد.
  • به منظور بررسی مواردی مانند خونریزی غیرقابل توضیح از واژن (مثالاً، بعد از رابطه جنسی) یا التهاب دهانه رحم کولپوسکوپی انجام می‌شود.

کولپوسکوپی برای تشخیص کدام ناهنجاری‌ها و بیماری‌ها استفاده می‌شود؟

برای تشخیص  بیماری‌های ذیل می‌توان از کولپوسکوپی استفاده کرد:

  • زگیل تناسلی
  • التهاب دهانه رحم (سرویکس)
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت گردن رحم
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت واژن
  • تغییرات پیش سرطانی ولو

تفاوت کولپوسکوپی و تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر شامل جمع آوری نمونه از سلول‌های دهانه رحم و آزمایش و بررسی آنها برای تغییرات اولیه است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. چنانچه آزمایش پاپ اسمیر شما وجود برخی سلول‌های غیرطبیعی را نشان می‌دهد و آزمایش HPV هم مثبت بود، کولپوسکوپی می‌تواند به تأیید و تشخیص مشکلات احتمالی کمک کند. HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، ویروسی است که ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان  از جمله سرطان‌های دهانه رحم، واژن و ولو را افزایش دهد. اگر علائم یا نشانه‌هایی از سرطان دهانه رحم، واژن یا ولو دارید، پزشک احتمالاً برایتان کولپوسکوپی تجویز می‌کند.

در صورت مواجه پزشک با ناحیه غیرطبیعی حین کولپوسکوپی چه اتفاقی می‌افتد؟

در طی کولپوسکوپی، پزشک ممکن است از نواحی که ناسالم به نظر می‌رسد، نمونه برداری کند. بیوپسی برداشتن مقدار کمی از بافت برای معاینه توسط پاتولوژیست است. پاتولوژیست می‌تواند با مشاهده نمونه بافت زیر میکروسکوپ، سلول‌های غیرطبیعی را شناسایی کند. در حالی که کولپوسکوپی می‌تواند سرطان یا بافت پیش‌سرطانی را نشان دهد، اما تنها نمونه برداری قادر به تشخیص آن است. چنانچه ناحیه غیرطبیعی کوچک باشد، پزشک ممکن است بتواند تمام آن را طی نمونه برداری بردارد.

با ارجاع نتایج بیوپسی چه اتفاقی می‌افتد؟

چنانچه بیوپسی گرفته شده طی کولپوسکوپی نشان دهد که دارای بافت پیش‌سرطانی هستید، ممکن است برای جلوگیری از رشد سرطان، نیاز به برداشتن بافت باشد. پزشک متخصص روش‌های مختلف برداشت و حذف بافت احتمالاً مناسب را توضیح می‌دهد. چنانچه نمونه برداری حاکی از وجود سرطان باشد، احتمالاً نیاز است قبل از شروع درمان آزمایشات بیشتری انجام دهید. پزشک احتمالاً شما را به یک آنکولوژیست زنان متخصص در درمان سرطان ارجاع می‌دهد. در صورت مشاوره با بهترین دکتر برای کولپوسکوپی ممکن است وی در طول درمان هر نوع بافت پیش‌سرطانی یا سرطانی، برایتان کولپوسکوپی مجدد تجویز کند تا شاهد پیشرفت درمان و تغییرات غیر‌طبیعی اضافی با گذشت زمان باشد.

 

 

نحوه انجام کولپوسکوپی چگونه است؟

روی یک تخت دراز بکشید و پاها را در رکاب قرار دهید تا لگن آماده معاینه گردد. اپراتور کولپوسکوپی وسیله‌ای (به نام اسپکولوم) را داخل واژن شما قرار می‌دهد تا دهانه رحم را به وضوح ببیند. سپس دهانه رحم و واژن را به آرامی با محلول سرکه یا ید تمیز می‌کنند. این کار مخاطی که سطح دهانه رحم را می‌پوشاند از بین برده و نواحی غیرعادی را برجسته می‌کند. اپراتور کولپوسکوپ را در دهانه واژن قرار داده و آن ناحیه را معاینه می کند. احتمالاً از آن ناحیه عکس گرفته می‌شود.

چنانچه هر منطقه غیرطبیعی به نظر برسد، با استفاده از ابزارهای کوچک بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت برداشته می‌شود. ممکن است نمونه‌های زیادی گرفته شود. گاهی یک نمونه بافت از داخل دهانه رحم برداشته می‌شود. این کار بافت‌برداری غدد درون رحم (ECC) نامیده می‌شود.

نکاتی در خصوص آمادگی برای انجام کولپوسکوپی

حداقل ۲۴ ساعت قبل از مراجعه باید از انجام امور زیر اجتناب کنید:

  • استفاده از داروهای واژینال، روان کننده‌ها یا کرم‌ها
  • داشتن رابطه جنسی
  • استفاده از تامپون
  • شستشوی داخل واژن (شستشوی واژن)

سعی کنید قبل از مراجعه برای کولپوسکوپی چیزی بخورید. می‌توانید طبق روال عادی غذا بخورید و بنوشید.

  • در صورتی که پریود شده‌اید – ممکن است لازم باشد زمان دیگری مراجعه کنید.
  • در صورتی که باردار هستید – انجام کولپوسکوپی در بارداری بی‌خطر است اما ممکن است مجبور شوید درمان را به تأخیر بیندازید.
  • در صورتی که بخواهید معاینه توسط یک پزشک یا زن پرستار انجام شود.

کولپوسکوپی چه سرطانی را می‌تواند تشخیص دهد؟

پزشک متخصص زنان می‌تواند از کولپوسکوپی برای تشخیص سرطان دهانه رحم، زگیل‌های تناسلی، سرطان واژن و سرطان ولو نیز استفاده کند. زمانی که پزشک نتیجه کولپوسکوپی را دریافت کرد، به این نتیجه می‌رسند که به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید یا خیر.

آیا در صورت نیاز به انجام کولپوسکوپی باید نگران بود؟

با استفاده از کولپوسکوپی می‌توان علت مشکلاتی مانند خونریزی های غیرمعمول واژن (به عنوان مثال خونریزی بعد از رابطه جنسی) را پیدا کرد. چنانچه برای انجام کولپوسکوپی شمار را به پزشک متخصص ارجاع داده‌اند، نگران نباشید. هرچند ممکن است طبق نتیجه کولپوسکوپی وجود سلول‌های غیرطبیعی نشانه سرطان دهانه رحم باشد، با این حال برای تعیین وضعیت به بهترین دکتر برای کولپوسکوپی مراجعه نمایید و از مشاوره تخصصی وی بهره‌مند گردید.

چه مدت طول می‌کشد تا سلول‌های غیرطبیعی به سرطان تبدیل شوند؟

سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم سلول‌های سرطانی محسوب نمی‌شوند بلکه سلول‌هایی هستند که در صورت عدم درمان در درازمدت ممکن است سرطانی شوند. ۱۰-۱۵ سال طول می‌کشد تا سلول‌های پیش سرطانی به سرطان تبدیل شود. چنانچه هم اینک سلول‌های سرطانی دارید، این مسئله به عنوان غده‌های بدخیم شناخته می‌شود.

چنانچه در دهانه رحم سلول‌های پیش‌سرطانی وجود داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

بیماری پیش‌سرطانی دهانه رحم تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم است که احتمال ابتلا به سرطان در آنها را بیشتر می‌کند. این عارضه هنوز سرطان نیستند. اما اگر درمان نشوند، این احتمال وجود دارد که این تغییرات غیرطبیعی به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

احتمالاً چه زمانی به کولپوسکوپی نیاز خواهید داشت؟

پزشک احتمالاً کولپوسکوپی را در موارد زیر توصیه می‌کند در صورتی که دو آزمایش پاپ اسمیر غیرعادی پشت سرهم داشته‌اید که نشانگر سلول‌های سنگفرشی غیرمعمول با اهمیت سلولی نامشخص (ASC-US) است. و در شرایطی که دارای تغییرات سلولی ASC-US و عوامل خطر خاص مانند نوع پرخطر عفونت HPV یا سیستم ایمنی ضعیف هستید پزشک متخصص این کار را تجویز خواهد کرد.

اولین علائم قابل تشخیص سرطان دهانه رحم چیست؟

اولین علائم قابل شناسایی سرطان دهانه رحم احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • خونریزی غیرطبیعی از واژن، مانند بعد از برقراری رابطه جنسی، بین دوره‌های پریود یا بعد از یائسگی دوره‌های پریود ممکن است شدیدتر و طولانی‌تر از حد معمول باشد
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • ترشحات واژن و بوی نامطبوع
  • درد لگن

در صورت داشتن هریک از علائم فوق الذکر می‌تواند جهت کسب مشاوره و بررسی بیشتر به متخصصین مجموعه ما مراجعه کنید. مجموعه ما با بهره‌مندی از بهترین دکتر برای کولپوسکوپی شما را در تشخیص درست و درمان به موقع یاری خواهد کرد.

آیا سرطان دهانه رحم به سرعت گسترش می‌یابد؟

بیشتر تغییرات غیرطبیعی سلول‌های دهانه رحم سرطانی نیستند، اما نشانگر عفونت‌ها یا بیماری‌های شایعی هستند که معمولاً به طور طبیعی برطرف می‌شوند. معمولاً سرطان دهانه رحم به آرامی رشد می‌کند ، اما گاهی ممکن است به سرعت پیشرفت کرده و گسترش یابد. به همین دلیل همواره به افرادی که مشکوک به این بیماری هستند توصیه می‌شود با یک متخصص مجرب مشورت کنند.

چه مدت زمان طول می‌کشد تا عفونت HPV به سرطان تبدیل شود؟

تحقیقات نشان داده که احتمالاً بین ۱۰ تا ۲۰ سال یا ختی بیشتر زمان لازم است تا سلول‌های آلوده به HPV دهانه رحم به یک تومور سرطانی تبدیل شود؛ با این حال پیگیری و درمان به موقع و فوری می‌تواند از بدتر شدن شرایط بیمار جلوگیری نماید.

سلول‌های پیش سرطانی چقدر جدی هستند؟

وجود سلول‌های پیش سرطانی به این معنی است که هنوز سرطان وجود ندارد، با این حال اگر آن را کنترل نکرده و یا اقدام مناسب انجام ندهید، ممکن است به سرطان تبدیل شود. این تغییرات به این معنی نیست که شما در آستانه یک بیماری جدی قرار دارید. در حقیقت، به بسیاری از خانم ها گفته می شود که سلول های پیش سرطانی دهانه رحم دارند. هرچند بدیهی است عدم توجه به این سلول‌ها  در درازمدت عواقب جدی در پی خواهد داشت.

در نتیجه کولپوسکوپی منظور از سلول‌های پیش سرطانی دقیقاً چیست؟

منظور از سلول‌های پیش سرطانی در کولپوسکوپی نوعی بیماری یا ضایعه است که شامل سلول‌های غیرطبیعی است که با افزایش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. از نظر بالینی، سلول‌های پیش سرطانی شامل انواع بیماری‌ها یا ضایعات با افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

مراجعه به کولپوسکوپی ظرف چه مدت انجام می‌شود؟

در صورت مشکوک بودن ظاهر دهانه رحم یا وجود علائم سازگار با سرطان دهانه رحم، فرد باید برای انجام کولپوسکوپی مراجعه کند و باید ظرف ۲ هفته از مراجعه اول مجددا بررسی شود.

و کلام آخر

کولپوسکوپی روشی برای یافتن سلول‌های سرطانی یا سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم، واژن یا ولو و بررسی بافت پیش‌سرطانی و مواردی چون زگیل‌های تناسلی یا تومورهای غیرسرطانی می‌باشد. بدیهی است وجود هر یک از شرایط فوق‌الذکر در فرد در صورت بی‌توجهی و ساده انگاری عواقب جدی برای فرد خواهد داشت. چنانچه طبق نظر پزشک متخصص مشکوک به هریک از شرایط بودید و انجام کولپوسکوپی برایتان تجویز شده فوراً اقدام نمایید.

شاید وجود بافت پیش‌سرطانی به خودی خود نگران‌کننده نباشد اما عدم توجه به این سلول‌ها و درمان به موقع و یا حذف آنها می‌توانند عواقب جدی چون تبدیل به سلول‌های سرطانی و گسترش آنها را در پی داشته باشد. کلینیک ما مفتخر است با همکاری با یکی از بهترین دکترها برای کولپوسکوپی به بانوان در کسب سلامت عمومی خود و جامعه کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید