تست پاپ اسمیر دختر باکره

ابتلا به اغلب بیماری­ها ارتباطی با جنسیت فرد ندارد، اما برخی از بیماری­ها بیش­تر متوجه یک جنس خاص هستند، در ادامه ی این مطلب ما در مورد تست پاپ اسمیر دختر باکره صحبت خواهیم کرد. پس این مقاله را از دست ندهید و با ما تا انتها همراه باشید. زنان به دلیل فیزیولوژی خاص و تغییراتی که در دوران بلوغ و بارداری به آن دچار می­شوند، بیشتر مستعد ابتلا به برخی از بیماری­ها می­باشند. یکی از این بیماری­های زنانه، سرطان دهانه رحم است که با تست­ها و آزمایش­های دوره­ای می­توان خیلی زود آن را تشخیص داد و درمان کرد. این تست مهم را تنها باید با تجویز پزشک متخصص انجام دهید.

پاپ اسمیر یک تست غربال­گری برای تشخیص سرطان دهانه رحم می­باشد. از آن­جایی که پاپ اسمیر نیاز به برخورد مستقیم با واژن دارد، تست پاپ اسمیر دختر باکره کمی دشوار است. با توجه به اهمیت حفظ پرده بکارت در دختران در برخی از کشورها مانند ایران و از طرفی لزوم انجام تست پاپ اسمیر برای رد کردن احتمال بیماری‌هایی مانند سرطان‌های گسترده دهانه رحم، چالش بزرگی در این زمینه برای بانوان کشور ما ایجاد شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های جایگزین و نحوه انجام تست شناسایی سرطان دهانه رحم با کمترین آسیب به پرده بکارت را برای فائق آمدن بر این مشکل به شما معرفی کنیم.

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر یکی از تست‌های معروف برای زنان است. این تست می‌تواند احتمال بروز سرطان دهانه رحم یا وجود سرطان دهانه رحم که به دلایل مختلفی مانند داشتن شرکای جنسی مختلف یا موارد دیگر اتفاق می‌افتد را تشخیص دهد. این سرطان معمولا در میان زنان شایع است، اما گاها در میان دختران باکره نیز دیده شده است.

روش انجام تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر در مطب پزشک متخصص زنان و زایمان صورت می­گیرد و تنها چند دقیقه طول می­کشد. بیمار روی تخت آزمایش دراز می­کشد و پاشنه های پای خود را در رکاب تخت قرار می­دهد. پزشک ابزاری به­نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن می­کند. اسپکولوم دیواره­های واژن را از هم جدا می­کند تا پزشک بتواند به­ راحتی دهانه رحم را ببیند. ورود اسپکولوم به واژن درد ندارد، اما ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند. پس از ورود اسپکولوم، پزشک با استفاده از یک برس و کاردک نرم، از سلول­های دهانه رحم نمونه برداری کرده و آن­ها را مورد آزمایش قرار می­دهد.

پس از تست پاپ اسمیر بلافاصله می­توانید بدون محدودیت به کارهای روزمره برسید. واضح است که تست پاپ اسمیر دختر باکره به دلیل دخول ابزار اسپکولوم به داخل واژن، در برخی از فرهنگ­ها و قوانین غیر ممکن است. در کشور ما نیز اغلب پزشکان از تست پاپ اسمیر دختر باکره خودداری می­کنند. این خودداری ممکن است برای سلامت دختران گران تمام شود.

چه افرادی باید حتما تست پاپ اسمیر را انجام دهند؟

معمولا تست پاپ اسمیر برای بانوانی که رابطه جنسی خود را چه به صورت دخول کامل و چه به صورت سطحی شروع کرده‌اند، بعد از گذشت ۱ الی ۲ سال از شروع این رابطه در صورت تشخیص پزشک متخصص زنان الزامی است. درصورتی نیز که رابطه جنسی نداشته باشند، باید بعد از ۳۰ الی ۳۵ سالگی بسته به تشخیص پزشک متخصص زنان خود، این کار را انجام دهند.

متاسفانه به دلیل نیاز به نمونه برداری از قسمت‌های داخلی واژن در این تست، افرادی که هنوز پرده بکارت خود را از دست نداده‌اند، نمی‌توانند با خیال راحت این آزمایش را انجام دهند. بنابراین ریسک آسیب به پرده بکارت وجود دارد. در این صورت باید از روش‌های جایگزین استفاده کنند که در قسمت بعد توضیح خواهیم داد.

روش‌های جایگزین تست پاپ اسمیر دختر باکره

با اینکه هیچ کدام از روش‌های پزشکی دیگر به دقت انجام تست پاپ اسمیر نیستند. اما در صورت باکره بودن و نگران بودن در مورد آسیب رسیدن به پرده بکارت برخی روش‌های دیگر مانند سونوگرافی واژینال، انجام آزمایشات خونی مربوط به تست سرطان و معاینات لگنی نیز تا حد زیادی می‌توانند به پزشک در تشخیص سرطان دهانه رحم کمک کنند. همچنین اگر فرد احتمال آسیب رسیدن به پرده بکارت را بپذیرد، اما این کار را نزد یک پزشک متخصص باتجربه انجام دهد، آن پزشک می‌تواند با دقت لازم و حفظ حداکثری پرده بکارت این کار را انجام دهد.

یکی از مواردی که برای تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم چه در دختران و چه در بانوان اهمیت زیادی دارد، معاینات دوره‌ای زنانه است. این معاینات در دختران باکره می‌تواند نیاز به تست پاپ اسمیر را کاهش دهد. اما گاهی نیز پزشک به سرطان مشکوک می‌شود و در این صورت اگر انجام پاپ اسمیر را الزامی دانست، باید برای جلوگیری از خطر مرگ به پزشکتان اعتماد کرده و این آزمایش را حتما انجام دهید.

تست پاپ اسمیر دختر باکره چگونه انجام می­شود؟

ابتلا به سرطان دهانه رحم بیشتر به علت روابط متعدد جنسی ایجاد می­شود. هرچند دلایل دیگری نیز می­تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود. منظور از دختران باکره کسانی هستند که آمیزش جنسی همراه با دخول نداشته­‌اند. عدم وجود رابطه جنسی واژینال احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کم می­کند، اما از بین نمی­برد. تست پاپ اسمیر دختر باکره می­تواند پرده بکارت را از بین ببرد یا به آن آسیب بزند.

اما برخی اوقات پزشک با تشخیص عوامل خطرناکی مانند ترشحات و خون­ریزی غیرعادی واژن، تست پاپ اسمیر دختر باکره را ضروری می‌داند. زیرا می‌تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد. البته تست پاپ اسمیر با معاینه لگن نیز همراه است. معاینه لگن هم راهی برای بررسی مشکلات رحم و دستگاه تولید مثل زنان می­باشد.

احتمال سرطان دهانه رحم در دختران باکره چقدر است؟

ویروس Hpv مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است و در کسانی که از نظر جنسی فعالند، یک ویروس شایع می‌باشد. همه دختران و خانم‌ها حتی اگر فعالیت جنسی نداشته باشند مستعد سرطان دهانه رحم هستند. طبق آمار از هر ۱۲۸ نفر یک نفر مبتلا به سرطان دهانه رحم است. در دخترانی که در سن کمتر از ۱۶ سالگی ازدواج می‌کنند یا در این برهه زمانی نزدیکی دارند یا خانم‌هایی که تعداد زایمان‌های متعدد داشته و یا شریک‌های جنسی متعدد دارند، احتمال بروز این سرطان بیشتر است.

همچنین در افرادی که سیگار می کشند و یا مبتلا به تبخال واژن و زگیل تناسلی هستند، احتمال سرطان دهانه رحم بالاتر است. برخلاف سرطان رحم که در سنین بالای ۵۰ سالگی و معمولا دوران یائسگی شروع می شود، سرطان دهانه رحم ممکن است از سن ۲۵ سالگی ایجاد شود و پیک آن در ۴۷ سالگی می باشد. با این وجود دخترانی که بهداشت فردی خود را چه در هنگام رابطه جنسی و چه در غیر این شرایط حفظ می‌کنند و به معاینات زنانه دوره‌ای طبق تشخیص متخصص پایبند هستند، کمتر دچار این سرطان خواهند شد.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم بیماری­های زنانه است که ناشی از عوامل مختلفی است. سرطان دهانه یا گردنه رحم نوعی سرطان می­باشد که در آن سلول­های سرطانی از دهانه رحم شروع به رشد می­کنند و به سایر نقاط بدن منتشر می­شوند. این بیماری در ابتدا نشانه خاصی ندارد، اما پس از مدتی خون­ریزی واژن، درد لگن و درد هنگام آمیزش به عنوان نشانه­های این بیماری ظهور می­کنند. در اغلب موارد، ویروس پاپیلوم انسانی یا (HPV) دلیل ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

(HPV) ویروسی است که بیش­تر از طریق آمیزش جنسی به افراد منتقل می‌شود. بیش­تر پزشکان و موسسات بهداشتی جهان، به همه زنان توصیه می­کنند آزمایش­ها و تست­هایی که مربوط به تشخیص سرطان دهانه رحم هستند را پس از ۲۱ سالگی به­طور مرتب و سالی یک بار انجام دهند. البته تست پاپ اسمیر دختر باکره در مواقعی به دلیل حفظ پرده بکارت انجام نمی­شود و به شکل متفاوتی از سلامت دختران اطمینان حاصل می­شود.

معاینه لگن و تشخیص سرطان رحم

معاینه لگن نمی­تواند جایگزین کاملی برای تست پاپ اسمیر دختر باکره باشد. اما از آن­جایی که بسیاری از پزشکان از انجام تست پاپ اسمیر دختر باکره خودداری می­کنند و خود دختران نیز گاهی مایل به انجام این تست و آسیب به پرده بکارت نیستند، می­توان معاینه لگن را جایگزین کرد. پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می­کنند معاینه لگن، مانند تست پاپ اسمیر از ۲۱ سالگی به طور مرتب انجام شود.

برخی از مواردی که نشان می­دهند شما حتماً به معاینه لگن احتیاج دارید نیز به شرح زیر هستند:

  • درد شدید در ناحیه شکم
  • ترشحات بیش از حد واژن
  • خارش، سوزش و بوی بد واژن
  • اگر دوره­های قاعدگی بسیار طولانی باشند.

جدا از سن و سال و کیفیت رابطه جنسی و حتی در صورت باکره بودن، اگر هر یک از موارد فوق را مشاهده کردید، انجام معاینه لگن را به تاخیر نیندازید. هرچند که تست پاپ اسمیر دختر باکره می­تواند به هایمن آسیب بزند، اما معاینه لگنی هیچ برخوردی با پرده بکارت نخواهد داشت و به آن صدمه نمی­زند.

تست پاپ اسمیر و تشخیص سرطان دهانه رحم

برای تشخیص سرطان گردنه رحم راه­های متعددی وجود دارد که موثرترین آن تست­های غربال­گری پاپ اسمیر است. که طبق توصیه پزشکان باید منظم و روتین طی دوره­های سه ساله انجام شود. با تست پاپ اسمیر خیلی زود می­توان در مراحل ابتدایی سرطان دهانه رحم را تشخیص داد. همچنین این تست میزان احتمال بروز سرطان در آینده را هم تشخیص می­دهد و با اطلاع از این موضوع می­توان به اندازه خوبی از سرطان دهانه رحم پیش­گیری کرد.

توصیه می­شود که زنان پس از ۲۱ سالگی، در فواصل زمانی ۳ ساله تست پاپ اسمیر را انجام دهند. پزشکان تست پاپ اسمیر دختران باکره را به علت ریسک آسیب به پرده بکارت یا انجام نمی­دهند یا با کمی تغییر به صورتی که برخورد مستقیم به داخل واژن نداشته باشد، انجام می­دهند. تست پاپ اسمیر برای زنان بالای ۳۰ سال، معمولاً همراه با تست (HPV) انجام می­شود. این روند ترکیبی تست پاپ اسمیر و (HPV) را می­توان پس از ۳۰ سالگی در فواصل زمانی ۵ ساله انجام داد.

نشانه­ های بیماری سرطان رحم

همان­طور که پیش­تر ذکر شد، این بیماری در ابتدا بدون علائم است.

پس از مدتی نشانه­های پیش­رفت بیماری به این صورت خواهند بود:

  • خون­ریزی واژن پس از آمیزش جنسی
  • خون­ریزی در زمانی خارج از دوره عادت ماهانه
  • خون­ریزی پس از یائسگی
  • ترشحات آبکی و آغشته به خون واژن
  • بوی بد واژن
  • درد شدید لگن
  • درد هنگام مقاربت

در صورت مشاهده این علائم، مراجعه به پزشک متخصص زنان را به تاخیر نیندازید. همچنین می‌توانید برای تشخیص دقیق از پزشکان باتجربه کلینیک زنان استفاده کنید. برای این کار کافی است با شماره‌های موجود در قسمت تماس با ما تماس حاصل نمایید.

علل بیماری سرطان دهانه رحم

علت این بیماری هنوز شناخته شده نیست. اما این احتمال وجود دارد که مرتبط با عفونت­های ویروسی باشد. یکی از این ویروس­ها (HPV) است که با رابطه جنسی منتقل می­شود. در صورتی که این ویروس مدت زیادی در بدن باقی بماند، به مرور برخی از سلول­های دهانه رحم تبدیل به سلول­های سرطانی خواهند شد. ضعف سیستم ایمنی، برخی از بیماری­ها و مصرف برخی از داروها می­توانند احتمال ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم را بالا ببرند. همچنین عوامل دیگری مانند تعدد شریک­ جنسی و اعتیاد به استعمال دخانیات هم ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش خواهند داد.

درمان سرطان دهانه رحم

مانند بسیاری از سرطان­ها، درمان اصلی سرطان دهانه رحم نیز شیمی ­درمانی و پرتودرمانی می­باشد. داروهای شیمی­درمانی برای سرطان دهانه رحم، سیس پلاتین یا فلوئوروآ اروسیل هستند. پرتوهای مورد استفاده در پرتو درمانی هم شامل پرتوهای خارجی و براکیتراپی می­باشند. به دلیل محدودیت برای تست پاپ اسمیر دختر باکره، تشخیص به موقع و درمان فوری سرطان دهانه رحم دختران باکره قدری دشوار خواهد بود.

سایر بیماری­های شایع زنانه

برخی از بیماری­ها تنها زنان را درگیر می­کنند. بیماری­هایی که مربوط به ناحیه تناسلی هستند، مانند کیست تخم­دان جز این دسته می­‌باشند. برخی از بیماری­ها نیز در هر دو گروه زنان و دختران دیده می­شوند، اما به دلیل تغییرات هورمونی زنان در دوره­های مختلف زندگی، این بیماری­ها بیش­تر در بانوان مشاهده شده است.

مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از:

  • سرطان سینه
  • سرطان تخمدان
  • سرطان رحم
  • کیست تخمدان
  • تخمدان پلی کیستیک
  • عفونت واژن

کلام آخر

تشخیص بیماری­های زنانه که انواع گوناگون هم دارند، مهم­ترین قدم برای درمان است. بسیاری از بانوان در سرتاسر جهان به دلایل مختلفی از انجام معاینات واژینال خودداری می­کنند. در برخی از فرهنگ­ها از جمله فرهنگ ما نیز تست پاپ اسمیر دختر باکره را به دلیل بیم از دست رفتن بکارت جایز نمی­دانند. این مسائل ممکن است سلامت بانوان را به خطر بیندازد. توجه کنید که در صورت مشاهده علائم هرکدام از این بیماری­ها، خوددرمانی را فراموش کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنید. در غیر این صورت احتمال بروز سرطان‌ها و در برخی موارد مرگ هم وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید