پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان

شما احتمالاً قبلاً جوش ها را جایی غیر از صورت خود و در قسمت های مختلف بدن دیده اید، اما آیا تا به حال جوش هایی روی واژن خود پیدا کرده اید؟ ممکن است پاسختان مثبت باشد و به دنبال درمان و پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان باشید.

Ointment-for-women-s-genital-warts

حال در پاسخ به سوال آیا تا به حال جوش هایی روی واژن خود پیدا کرده اید ، باید گفت بله، این اتفاق می افتد. ممکن است این جوش ها با شلوارهای یوگای عرق کرده، لباس شنای مرطوب، موم های خشن و لباس هایی که اصطکاک ایجاد می کنند، ایجاد شوند. هرچند باید این را بدانید که گاهی تشخیص این که این برجستگی ها فقط جوش های مزاحم هستند یا چیزی فراتر ازآن از عهده ی افراد غیر متخصص خارج است.

هرگونه استفاده ی خود سر ازپماد ها میتواند عواقب خطرناکی داشته باشد. توصیه میشود قبل از استفاده از پماد هایی که در ادامه به شما عزیزان معرفی میکنیم حتما با پزشکان متخصص زگیل تناسلی در کلینیک ما مشورت کنید. تا تشخیص درست و قطعی برای شما در نظر گرفته شود و بسته به کیفیت پوست شما و دیگر شرایط پزشکیتان مناسب ترین پماد برای شما انتخان شود. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه برجستگی غیرنرمال بهتراست به بهترین پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

کلینیک زنان دکترشیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع بیماری ها و مشکلات زنان و زایمان و در راه رسیدن به بدنی سالم و زندگی آسوده تر یاری خواهد کرد. پس اگر شما هم از این جوش ها و برجستگی های مزاحم رنج میبرید، همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

ظاهر جوش های ناحیه تناسلی رابشناسید

بهتراست ابتدا با این مفهوم آشنا شویم که اصلا این جوش های ناحیه تناسلی چه هستند. جوش های واژن ضایعات کوچک و گرد در ناحیه واژن هستند که می توانند قرمز یا پوستی باشند و ممکن است با چرک پر شوند یا نشوند. دقیقاً مانند جوشهایی که روی صورت یا سایر قسمتهای بدن ظاهر می شوند، جوشهای واژن نیز می توانند تک باشند یا به صورت دسته ای درآیند. با این حال، آنها همچنین می توانند کمی دردناک باشند و احساس سوزش ایجاد کنند.

این برجستگی ها در ناحیه واژن ممکن است طبیعی تلقی شوند در صورتی که مدت طولانی در در واژن وجود داشته باشند و هیچ نشانه ای از گسترش، رشد و درد نداشته باشند. به همین ترتیب، اگر چرک یا ترشح ایجاد کنند، یا حتی اگر در اثر لمس سبک احساس درد ایجاد شود ویا  به نظر برسد که نسبتاً جدید باشند یا به دنبال فعالیت جنسی و همچنین در کنار بودن با شریک جدید ظاهر شوند، غیر طبیعی محسوب می شوند.

چه عواملی باعث ایجاد جوش های واژن می شوند؟

شناسایی و درک دلایل مختلف جوش های واژن قطعاً می تواند در جلوگیری از بروز مجدد آنها کمک کند.

  • درماتیت تماسی :

به احتمال زیاد، علت ایجاد آنها درماتیت تماسی است که واکنش به چیزی است که با دستگاه تناسلی تماس پیدا میکند. این نوع حساسیت در دستگاه تناسلی ممکن است به دلایل زیرایجاد شود:

  • داروهای موضعی OTC
  • کاندوم، اسپرم کش، روان کننده یا محرک برای افزایش میل جنسی
  • دوش های واژن
  • تامپون یا نوار بهداشتی
  • دستمال مرطوب زنانه، پودر، عطر، لوسیون، دئودورانت
  • صابون ها و حمام های حباب دار، مخصوصاً اگر رایحه داشته باشند

همچنین همه ی موارد ذکر شده در زیر میتواند باعث تحریک پوست و ایجاد جوش های واژن شوند.

  • پوشیدن لباس زیر تنگ که از پارچه غیر جاذب ساخته شده است
  • استفاده از وان آبگرم یا استخر شنا که تمیز نیستند
  • بریدگی یا زخم آلوده
  • تحریک ناشی ازعرق کردن
  • ادرار
  • ترشحات واژن
  • فولیکولیت:

یکی دیگر از دلایل شناخته شده جوش های واژن، فولیکولیت است، که به التهاب و عفونت فولیکول های مو اشاره دارد. وقتی موهای شما از فولیکول رشد می کند، دوباره به سمت پوست برمیگردند و باعث تحریک می شوند. در بعضی موارد هم، مو دوباره از داخل پوست رشد می کند (موی زیر پوستی). فولیکولیت می تواند ناشی از اصلاح مکرر باشد.

زبری تیغ روی پوست حساس نیز می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

  • ریش تراشیدن
  • برجستگی
  • تاول
  • جوش زدن
  • هیدرآدنیت چرکی:

Hidradenitis suppurativa (HS) که به آن معکوس آکنه نیز می گویند، بیماری مزمن غدد عروقی است. این بیماری باعث ایجاد جوشهایی مانند ضایعات اطراف بدن، از جمله ناحیه ولو می شود. علت این بیماری التهابی نادر مشخص نیست. همچنین برای این بیماری درمان هایی وجود دارد اما هیچ درمانی قطعی نیست.

  • مولوسکوم کونتاژیوزوم تناسلی:

Molluscum contagiosum یک عفونت ویروسی است که می تواند باعث ایجاد جوش در هر نقطه از بدن، از جمله دستگاه تناسلی شود. همیشه به درمان نیاز نیست، اما با داروهای موضعی یا خوراکی قابل درمان است. در صورت لزوم، پزشک متخصص زنان می تواند جوش ها را نیز برطرف کند.

آیا گرفتن و ترکاندن جوش واژن بی خطر است؟

بهتر است سعی نکنید جوش واژن را بگیرید و آن را خودتان از بین ببرید. زیرا اولاً، می تواند باکتری ها را گسترش داده و منجر به عفونت شود. ثانیاً، این ناحیه حساس به راحتی تحریک می شود و شما احتمالاً در نهایت اوضاع را بدتر خواهید کرد. جوش اگر پر از چرک شود و به مدت چند روز رشد کند، می تواند به دُمَل تبدیل شود. دُمَل هرچه رشد می کند، می تواند دردناک شود. هرگز نباید دُمَل یا جوش نزدیک دستگاه تناسلی خود را خودتان بترکانید. در عوض به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید، وی می تواند جوش را به طریقی بگیرد که از عفونت جلوگیری کند. 

پماد و ژل موضعی برای جوش های واژن و ناحیه تناسلی

در جدول زیر یک دید کلی از پماد و ژل های رایجی که برای درمان جوش های ناحیه تناسلی قابل استفاده می باشد را همراه با مشخصات و نحوه استفاده در اختیار شما قرار دادیم و در ادامه نیز در مورد هر یک از این موارد و سایر دارو ها توضیحات بیشتر و کامل تری را ذکر شده است

پمادها فرم دارو نحوه استفاده باید ها و نباید ها
عوارض جانبی

ایمی کیمود

یا aldara

کرم موضعی ۰/۵%

۱۰ تا۶ ساعت بعد با آب و صابون بشورید

(۱۶ هفته – هفته ای ۳روز – روزانه یک بار)

در زمان استفاده، کاندوم روش قابل اعتمادی نیست

استفاده در مخاط ممنوع

خارش، سوزش، قرمزی و تورم ناحیه تحت درمان

حساسیت شدید: علائم شبیه آنفولانزا، بدن درد، تب و…

ژل یا محلول موضعی پودوفیلوکس

ژل موضعی ۰/۵%

محلول موضعی

با استفاده از اپلیکاتور فقط روی زگیل (۳روزصبح وعصر)

ممانعت از تماس با پوست سالم با وازلین چرب شود

در زنان باردار ممنوع

استفاده در مخاط (دهان ، واژن ، معقد)ممنوع

سوزش ، خارش در موضع شایع

گاهی درد هم دارد

پودوفیلین

سوسپانسیون موضعی ۲۵%- ۱۰%

ژل موضعی

۲% -۴%

با کمک اپلیکاتور ۱قطره روی زگیل

(۴-۱ ساعت بعد با آب و صابون شسته شود)

از تماس با پوست سالم ممانعت شود

در زنان باردار ممنوع

استفاده در مخاط ممنوع

سوزش در محل، درد و التهاب

 پماد فرمائید

کرم موضعی

فقط روی زگیل (روزانه ۲-۱ نوبت)

   استفاده در مخاط ممنوع

سوزش ، خارش در موضع شایع

 سالیسیلیک اسید

محلول موضعی

۱قطره روی زگیل قرار داده شود(۱۲ هفته روزانه ۲-۱ نوبت)

     در بارداری ممنوع

افرادی که به آسپرین، ناپروکسن، ایپوبروفن حساسیت دارند

بیماران قلبی و دیابتی قبل مصرف با پزشک مشورت کنند

سینکاتچینز

sinecatechins

پماد ۱۵%

قابل استفاده روی زگیل های پوستی و مخاطی (روزانه ۳نوبت نیاز به شستن ندارد)

قابل استفاده برای اکثر افراد

تضعیف اثر کاندوم برای جلوگیری از بارداری

سوزش ، خارش ، قرمزی موضعی

TCA

محلول موضعی ۹۰-۶۰%

بهترین اثر روی زگیل کوچک و مرطوب

حجم و نحوه استفاده توسط پزشک گفته شود

در معرض نورخورشید قرار نگیرد

قرمزی و تورم

به مدت ۱ تا۲ هفته

FLUOROUCIL

کرم موضعی ۰/۵%

حجم مصرفی و نحوه استفاده و روش شستشو باید توسط پزشک گفته شود

در صورت بروز لکه های صورتی و نرم در محل مصرف قطع شود

در بارداری ممنوع

امروزه به علت عوارض زیاد استفاده این دارم محدود است

 

درمان جوش های واژن به طور معمول

جوش های ناشی از تحریکات جزئی ممکن است به طورخود به خود برطرف شوند و از بین بروند. اما اگر به طور خود به خود برطرف نشدند یا بدتر شده اند، حتما در اسرع وقت به بهترین به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. داروهای موضعی نیز می توانند جوش های ناحیه تناسلی ناشی از درماتیت تماسی را درمان کنند. همچنین آنتی هیستامین ها می توانند آلرژی های شدید را درمان کنند.

اگر به درماتیت تماسی مبتلا هستید، باید علت آن را تعیین کنید. این به این دلیل است که می توانید در آینده از این ماده که باعث ایجاد جوش در واژنتان می شود دوری کنید. برای این کار، باید از تمام محصولاتی که با دستگاه تناسلی شما در تماس اند را، استفاده نکنید. سپس، یکی یکی آنها را دوباره مصرف کنید تا بفهمید کدام یک ازمحصولات این مشکلات را ایجاد کرده است.

جوش های ناشی از موهای زیر پوستی معمولاً خود به خود برطرف می شوند. تشخیص و درمان به موقع HS می تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند. درمان برای مولوسکوم کونتاژیوزوم تناسلی همیشه لازم نیست. اگر به خودی خود برطرف نشود، پزشک می تواند داروی موضعی یا خوراکی تجویز کند.

پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان

همچنین جهت درمان و مقابله با جوش های ناحیه تناسلی میتوانید از روش های زیرهم استفاده نمایید:

به دنبال مواد غیر تحریک کننده و دارای  PHمتعادل باشید:

مهم است که به آنچه در زیر دوش برای شستن بدن خود استفاده می کنید، توجه کنید، زیرا برخی از محصولات دارای  pH متعادل نیستند و می تواند از مواد تحریک کننده در ان ها استفاده شده باشد. PH واژن سالم بین ۳٫۵ و ۴٫۵ است. و بهترین انتخاب برای شما این است که به دنبال محصولی در همان محدوده باشید.

صابون های ضد باکتری دارای سطح pH بین ۹ تا ۱۰ هستند، بنابراین برای ایمنی خود آن ها را حذف کنید. محصولات معمولاً سطح pH خود را روی بسته بندی خود ذکر می کنند. (دوباره یاد اور میشویم: شما محصولی با PH  بین ۳٫۵ و ۴٫۵ می خواهید). اما اگر مطمئن نیستید، با جستجوی سریع محصول در گوگل باید اطلاعات مشخص شود.

کرم بنزوئیل پراکسید را امتحان کنید:

شما ممکن است به دنبال پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان باشید. بنابراین کرم بنزوئیل پراکسید میتواند انتخاب خوبی به عنوان پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان باشد. تا آنجا که برآمدگی وجود دارد، بنزوئیل پراکسید اساساً بهترین دوست شما است. دکتر فاربر می گوید: برای درمان جوش ها زمانی که به وجود میایند، شستشوی با پماد بنزوئیل پراکسید می تواند مفید باشد.

اگر پوست حساسی دارید، برای جلوگیری از تحریک، از بنزوئیل پراکسید ۵٪ یا کمتر انتخاب کنید. از محلول شستشو بنزوئیل پراکسید می توان به عنوان نگهداری قبل از اصلاح نیز استفاده کرد. فقط مطمئن شوید که از آن فقط در روی پوست استفاده میکنید. بدون ارزیابی پزشک از آن به طور مستقیم در ولو استفاده نکنید.

از کرم های آنتی بیوتیکی استفاده کنید:

زمانی که جوش واژن میترکد در معرض انواع عفونت ها خواهد بود. به منظور جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت ها و مقابله با آن ها بهترین گزینه در پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان استفاده از پماد های آنتی بیوتیکی با ترکیب باسیترایسین ،نوموسین و همچنین پلی مکسین خواهد بود. همچنین زمانی که بعد از حدود دو هفته درمان خانگی و استفاده از این کرم ها این جوش ها از بین نرود بهتراست هرچه سریع تر با بهترین پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

استفاده از پماد هیدروکورتیزون برای جوش و خارش ناحیه تناسلی:

پماد هیدروکورتیزون( hydrocortisone)پمادی مرطوب کننده و ضد التهاب است. همچنین این پماد در درمان بعضی موارد از جمله مشکلات پوستی مثل اگزما ،درماتیت،جوش و خارش واژن و مقعد مورد استفاده قرار میگیرد. البته باید بدانید که اگر از این پماد در درمان جوش استفاده میکنید،در صورت وجود جوش های چرکی یا در صورت قرمز بودن بیش از حد پوست حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. ضمناً در صورت وجود عفونت پوستی استفاده از این دارو به طور خودسرانه ممنوع است. و نیاز به مشورت با پزشک مربوطه دارد.

تزریق موضعی کورتیزون را امتحان کنید:

همانطور که تزریق موضعی کورتیزون گزینه ای برای آکنه های شدید صورت هستند، آنها می توانند روی خط بیکینی شما نیز کار کنند. بنابراین شما میتوانید برای تسکین فوری و بیشتر، برای تزریق سریع کورتیزون به متخصص پوست خود مراجعه کنید تا ضایعه بزرگتر آرام شود. البته باید بدانید که تزریق و مصرف خودسرانه ی دو مورد بالا به هیچ عنوان توصیه نمی شود. و حتما باید پیش از مصرف آن ها با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

از کرم ها صرف نظر کنید!

برای کمک به تسکین درد و خلاص شدن از شر جوش های ولو، توصیه می شود کمپرس گرم روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. اکثر جوش های ولو مانند آنچه در صورت ظاهر می شود عود نمی کنند. کرم ها نیز به این دلیل کار نمی کنند زیرا روی لباس می مالند. بهترین شرط شما این است که از گمپرس گرم استفاده کنید و به آنها زمان دهید تا از بین بروند.

از کمپرس گرم استفاده کنید:

برای آن جوش های بزرگ و کیستیک، از یک پارچه گرم و مرطوب برای کمک به کاهش تحریک استفاده کنید. ابتدا سعی کنید به یک جوش در حال رشد روی واژن گرما بزنید. اگرجوش از بین نرود یا اگر جوش در حال رشد است، یا اگر تظاهراتی مانند، تب یا درد پیدا کردید ممکن است بهتر باشد که به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید.

درمان جوش های واژن با روش های گیاهی

پماد زردچوبه و عسل

پماد برای جوش ناحیه تناسلی زنان می توان ترکیب زردچوبه و عسل اشاره کرد. زرچوبه و عسل را به یک اندازه با یک دیگر مخلوط کنید، در ناحیه مورد نظر قرار دهید. برای تمیزی لباس زیر خود میتوانید از یک گاز استریل در ناحیه پماد استفاده کنید. زردچوبه و عسل یک آنتی باکتری است، بهترین زمان استفاده این پماد شب ها است و صبح روز بعد آن را شست و شو دهید. بهتر است قبل از استفاده خودسرانه این روش به پزشک مربوطه مراجعه و مشورت کنید.

پماد زردچوبه و سرکه و شیر

 سرکه و شیر را به یک اندازه با یک دیگر مخلوط کرده و کمی زردچوبه با مخلوط خود ترکیب کنید. با استفاده از یک ظرف آن را بجوشانید. مخلوط خود را روی گاز استریل پخش کرده و روی ناحیه ضایعه قرار دهید. با گذشت ۱۰دقیقه آن را بردارید و روزی ۲بار تکرار کنید. بهتر است بدانید که برای انجام این کار حتما باید با پزشک خود مشورت کنید که منجر به جوش ناحیه تناسلی تشدید نشود.

پماد زنجبیل و زردچوبه 

پودر زنجبیل و پودر زردچوبه را به یک اندازه با یک دیگر مخلوط کنید. کمی آب ولرم به آن اضافه کنید تا حالت خمیری بگیرد. این ترکیب یک تسکین دهنده جوش و کم شدن میکروب ها است. قبل از مصرف این دارو با پزشک متخصص مشورت کرده و در حد امکان ازمصرف خودسرانه این پماد اجتناب کنید، زیرا موجب  تشدید جوش های ناحیه تناسلی می شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک آنتی باکتری و ضد التهاب است. این روغن از برگ درخت چای گرفته می شود و از گذشته تا به این لحظه، برای درمان انواع جوش ها و التهاب های پوست استفاده می شود. روزانه با چکاندن ۱ الی ۲ قطره از روغن بر روی ضایعه، می توانید در آینده شاهد بهبودی جوش های خود باشید. حتما تحت نظر پزشک مربوطه انجام دهید، زیرا استفاده خودسرانه روغن درخت چای می تواند باعث خارش و خشکی پوست شود.

 

این برجستگی ها چه چیز های دیگری می تواند باشد؟

توجه: تمامی موارد و مطالب گفته شده در این مقاله جهت آگاهی شما عزیزان است و به هیچ عنوان جای تشخیص پزشک را نخواهد گرفت. از آنجایی که درمان جوش های ناحیه تناسلی به مکان آن ها بستگی دارد، پس حتما در صورت بروز این گونه جوش ها در اسرع وقت به بهترین متخصص زنان مراجعه فرمایید. برخی از موارد ممکن است به نظر برسند که جوش هستند ، اما در واقع کیست، زگیل و …هستند. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • کیست های بارتولین:

معمولاً در نزدیکی یک طرف دهانه واژن رخ می دهد. اگر کیست ظرف چند روز پاک نشد یا دردناک شد، به پزشک مراجعه کنید. کیست های بزرگ قابل تخلیه هستند.

  • ضایعات تبخال دستگاه تناسلی:

ضایعات تبخال دستگاه تناسلی می توانند مانند جوش به نظر برسند. آنها در اطراف واژن، ولو و مقعد ظاهر می شوند. تبخال دستگاه تناسلی قابل درمان است.

  • زگیل های تناسلی:

زگیل های تناسلی را نیز می توان با جوش اشتباه گرفت. زگیل های تناسلی می تواند به صورت تکی یا یک دسته از زگیل ظاهر شود. علت زگیل های تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که یک عفونت منتقله از راه مقاربتی (STI) است که قابل درمان است.

  • منگوله پوستی (skin tag) :

منگوله پوستی می توانند مانند جوش به نظر برسند. اما اینها فقط تکه های بافتی کوچک هستند و هیچ تهدیدی برای سلامتی ندارند. اگرچه منگوله پوستی در ناحیه تناسلی می توانند تحریک کننده باشند.

نکاتی برای پیشگیری

پس از شناسایی علت، از تماس با ماده تحریک کننده خودداری کنید. برای کمک به جلوگیری از تحریکات بعدی در ناحیه واژن:

  • از لباس تنگ و تنگ که می تواند اصطکاک ایجاد کند، خودداری کنید.
  • لباس زیر ساخته شده از پنبه را به جای مواد مصنوعی انتخاب کنید.
  • سعی کنید جوش ها را زیاد لمس نکنید.
  • هنگام استحمام یا دوش گرفتن از آب خیلی گرم خودداری کنید.
  • از حمام حباب دار و صابون های معطر صرف نظر کنید.
  • از پزشک خود بپرسید کدام یک از محصولات قاعدگی بی خطر است.

سخن آخر:

در بیشتر موارد، جوش ها به خودی خود و یا در طی چند هفته برطرف می شوند. نتیجه برای شما به علت و درمان های بالقوه بستگی دارد. پزشک شما قادر خواهد بود آنچه را که انتظار دارید به شما بگوید. برای جلوگیری از عود مجدداً ممکن است لازم باشد برخی از اصلاحات را در برنامه بهداشت شخصی انجام دهید.

با اینکه در بیشتر موارد، جوش ها به خودی خود و یا در طی چند هفته برطرف می شوند، اما اگر در ناحیه دستگاه تناسلی برجستگی و رشد غیرمعمولی دارید، برای تشخیص باید حتما به پزشک زنان خود مراجعه کنید. چرا که همان طور که بارها در این مقاله گفته شد گاهی تشخیص این که این برجستگی ها فقط جوش های مزاحم هستند یا چیزی فراتر ازآن ازعهده ی افراد غیر متخصص خارج است.

بنابراین در صورت مشاهده هر گونه برجستگی غیرنرمال بهتراست به بهترین پزشک متخصص زنان شهر خود مراجعه کنید. کلینیک زنان دکترشیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع بیماری ها و مشکلات زنان و زایمان و در راه رسیدن به بدنی سالم و زندگی آسوده تر یاری خواهد کرد. پس اگر شما هم از این جوش ها و برجستگی های مزاحم رنج میبرید، همین حالا جهت رزرو وقت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با ما تماس بگیرید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

دیدگاهتان را بنویسید