علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل های تناسلی یکی از رایج ترین انواع عفونت های مقاربتی است، حال ممکن است این سوال پیش بیاید که علائم زگیل در زنان چیست؟ علایم زگیل تناسلی در زنان شامل تورم های کوچک، گوشتی، قهوه ای یا صورتی، خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی و خونریزی همراه با مقاربت و… است. که در ادامه ی مطلب به طور بیشتر و مفصل تر در مورد آن ها و همچنین روش های مقابله با آن ها صحبت خواهیم کرد.

زگیل های تناسلی در اثر عفونت با زیرگروه ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. زیرگروه دیگری از HPV ها که دستگاه آنوژنیتال( شامل ولو، واژن، پنیس، و مقعد )را آلوده می کنند، می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در رحم شود و باعث سرطان دهانه رحم شود. همچنین انواع دیگر HPV با سرطان دهان و دندان ارتباط دارد. البته در بسیاری از موارد، زگیل ها برای دیده شدن بسیار کوچک هستند. و جالب است بدانید که گاهی این ویروس به صورت خاموش در بدن میماند و علائمی از خود نشان نمیدهد.

بنابراین میتوان گفت تشخیص وجود این ویروس خطرناک در بدن به نوعی ازعهده ی افراد غیر متخصص خارج است. بنابراین انجام چکاپ های سالانه برای زنان جهت پیشگیری و تشخیص به موقع این ویروس شدیدا تاکید میشود. کلینیک زنان دکترشیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع بیماری ها و مشکلات زنان و زایمان و در راه رسیدن به بدنی سالم و زندگی آسوده تر یاری خواهد کرد.

در ادامه ی این مقاله به طور مفصل درمورد زگیل تناسلی، علائم ،علل ابتلا و … صحبت خواهد شد. پس در صورتی که علائم و تظاهراتی مشابه موارد ذکر شده را داشتید آن را به شدت جدی گرفته و هر چه سریع تر به بهترین کلینیک زنان مراجعه کرده. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.

همه چیز در مورد زگیل های تناسلی

آیا می‌دانید علائم زگیل تناسلی در زنان چیست؟

زگیل های تناسلی بسیارشایع هستند و به علت انواع خاصی از ویروس HPV ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی می توانند آزار دهنده باشند، اما قابل درمان هستند و خطری ندارند. زگیل های تناسلی توسط HPV ایجاد می شوند! این زگیل های تناسلی بر روی پوست اطراف دستگاه تناسلی و همچنین مقعد شما ظاهر می شوند. علت آن انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

ممکن است شنیده باشید که برخی از انواع HPV می توانند باعث سرطان شوند، اما اینها از همان نوعی که باعث زگیل های تناسلی میشوند نیستند. باید این موضوع را بدانید که تقریباً همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در برخی از مراحل زندگی خود حداقل به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) ،ویروسی که باعث زگیل های تناسلی می شود، مبتلا می شوند.

زگیل تناسلی بر بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. آنها می توانند مانند برجستگی های کوچک و گوشتی به نظر برسند یا ممکن است ظاهری گل کلم مانند داشته باشند. HPVدر واقع یک بیماری منتقله از راه روابط جنسی میباشد. که شایع ترین بیماری مقاربتی است، اما بیشتر اوقات به خودی خود از بین می رود. گاهی اوقات انواع خاصی از HPV پرخطر در صورت عدم درمان به سرطان تبدیل می شوند.

انواع دیگر HPV کم خطر می تواند باعث ایجاد زگیل در ولو، واژن، دهانه رحم، راست روده، مقعد، آلت تناسلی یا کیسه بیضه شود. زگیل تناسلی همان طور که پیشتر هم گفته شد بسیارشایع است. جالب است بدانید که سالانه حدود ۳۶۰،۰۰۰ نفر به آن مبتلا می شوند. حال که با تعریف زگیل تناسلی آشناییت کافی پیدا کردیم بهتر است در مورد مسائلی مانند علائم زگیل تناسلی در زنان ،عوارض، راه های پیشگیری و… صحبت کنیم. پس همراه ما تا انتهای این مطلب باشید.

علائم زگیل تناسلی در زنان

آیا می‌دانید علائم زگیل تناسلی در زنان چیست؟

در زنان، زگیل های تناسلی بر روی مجرا، دیواره های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم می توانند رشد کنند. در مردان، این زگیل های تناسلی ممکن است در نوک آلت و یا شاخه آلت تناسلی، بیضه یا مقعد ایجاد شوند. باید بدانید که زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلو شخصی که با فرد آلوده تماس جنسی دهانی داشته است ایجاد شود.

علائم زگیل تناسلی در زنان شامل این موارد است:

• تورم های کوچک، گوشتی، قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی شما
  • یک شکل گل کلم مانند که ناشی از نزدیک چندین زگیل به هم است.
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی شما
  • خونریزی همراه با مقاربت

زگیل های تناسلی می توانند بسیار ریز و صاف باشند به طوری که اصلا دیده نشوند.

علائم زگیل تناسلی در زنان چیست وچه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود موارد زیر بلا فاصله به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

• در صورت ایجاد برجستگی یا زگیل در ناحیه تناسلی حتما بدون هیچ گونه تعللی به یک پزشک متخصص زنان خوب مراجعه کنید.
  • شما از واژن یا آلت تناسلی خود ترشح غیرطبیعی دارید
  • هنگام ادرار یا در حین رابطه جنسی سوزش، درد یا خونریزی دارید
  • همسر شما مبتلا به زگیل تناسلی است یا برخی از علائم را دارد
  • کودک شما زگیل تناسلی دارد

در طول جلسه ملاقات با پزشک، پزشک شما تعدادی سوال مانند سوالات زیر را مطرح می کند:

• آیا شما رابطه جنسی ایمنی انجام می دهید؟
  • آیا چندین شریک دارید؟
  • آیا شما یا همسرتان از نظر عفونتهای مقاربتی (STI) آزمایش شده اید؟
  • آیا علائمی دارید؟
  • آیا باردار هستید یا قصد بارداری دارید؟

پزشک شما را معاینه می کند یا از بیوپسی (نمونه ای از زگیل) استفاده می کند تا ببینید آیا زگیل های دستگاه تناسلی دارید یا خیر. آنها ممکن است یک نمونه خون برای آزمایش HIV و سفلیس از شما بگیرند. بسته به نتایج، ممکن است شما را برای آزمایش بیشتر به متخصص ارجاع دهند.

علل بروز زگیل تناسلی در زنان

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شود. جالب است بدانید که بیشتر از ۴۰ سویه HPV وجود دارد که بر ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. زگیل های تناسلی تقریباً همیشه از طریق تماس جنسی انتشار پیدا میکنند. برای انتقال عفونت و این ویروس به شریک جنسی لازم نیست که زگیل های شما قابل دید باشد. همچنین HPV دهانی هنگام ورود ویروس به بدن، معمولاً از طریق پارگی یا پارگی کوچک داخل دهان، رخ می دهد. افراد معمولاً از طریق رابطه جنسی دهانی به نوع HPV دهانی مبتلا می شوند.

عوامل خطر و ریسک فکتور ها

بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، ممکن است مدتی به HPV دستگاه تناسلی آلوده شود.

عوامل و ریسک فاکتور هایی که می توانند خطر ابتلا به شما را افزایش دهند عبارتند از:

• داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک
  • داشتن عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید
  • شروع فعالیت جنسی در سنین کم و جوانی
  • داشتن سیستم ایمنی به خطر افتاده و ضعیف، مانندابتلا به ویروس اچ آی وی یا داروهای پیوند اعضا
  • داشتن سابقه کودک آزاری
  • فرزندان مادری هستند که هنگام زایمان ویروس داشته است

عوارض و علائم زگیل تناسلی در زنان

عوارض و علائم زگیل تناسلی در زنان می تواند موارد زیر را شامل شود:

• سرطان:باید بدانید که سرطان دهانه رحم ارتباط نزدیکی با عفونت HPV دستگاه تناسلی دارد.انواع خاصی از HPV نیز با سرطان های ولو، مقعد، آلت تناسلی مرد و دهان و گلو در ارتباط است.عفونت HPV همیشه به سرطان منجر نمی شود.اما انجام آزمایشات پاپ اسمیر به طور منظم برای خانم ها بسیار مهم است.خصوصاً کسانی که به انواع خطرناک تری از HPV مبتلا شده اند.
  • ایجاد مشکلات در دوران بارداری:به ندرت در دوران بارداری، زگیل ها می توانند بزرگ شوند و ادرار کردن را دشوار کنند.زگیل ایجاد شده روی دیواره واژن می تواند باعث کشش بافت های واژن در هنگام زایمان شود.زگیل های بزرگ روی ولو یا واژن می توانند با کشیدگی در هنگام زایمان خونریزی کنند.همچنین به ندرت پیش میاید، نوزادی که از مادر با زگیل های تناسلی متولد شده، در گلویش این زگیل ها ایجاد شوند.در این موارد کودک ممکن است برای جلوگیری از انسداد راه هوایی به جراحی نیاز داشته باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

حداقل دو هفته پس از برطرف شدن زگیل باید صبر کنید و بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید. همچنین باید قبل از هرگونه فعالیت جنسی با شریک جنسی خود در مورد وضعیت HPV خود صحبت کنید. محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسینه شدن از خطر ابتلا به زگیل های تناسلی جلوگیری خواهد کرد. همچنین باید بدانید که استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ایده خوبی است، اما لزوما همیشه از شما در برابر زگیل های تناسلی محافظت نمی کند.

چگونه می توانم از گسترش شیوع زگیل های تناسلی جلوگیری کنم؟

اگر متوجه شدید که مبتلا به زگیل های دستگاه تناسلی هستید، بهتر است در درجه اول آرامش خود را حفظ کنید و دچار ترس و اضطراب نشوید. چندین روش وجود دارد که می توانید با بکار گیری آن ها از انتشار این ویروس خطرناک به شرکای خود جلوگیری کنید:

• شریک زندگی خود را تشویق کنید که در مورد واکسن HPV با پزشک یا پرستار صحبت کند.اکثر مارک ها و برند های واکسن ها می توانند در برابر برخی از انواع ویروس ها که باعث بیشتر موارد زگیل های تناسلی می شوند، محافظت کنند.
  • همیشه در حین رابطه دهانی، مقعدی و واژن از کاندوم و بندهای دندانی استفاده کنید.
  • در صورت داشتن زگیل قابل مشاهده، رابطه جنسی به هیچ عنوان نداشته باشید.ممکن است در مکان هایی که کاندوم پوشش نمی دهد، زگیل وجود داشته باشد.
  • سیگار نکشید:اگر سیگار می کشید، احتمال ابتلا به زگیل در شما بیشتر از افرادی است که سیگار نمی کشند.بهتر است بدانید که زگیل در صورت سیگار کشیدن احتمال بازگشت دوباره دارد.
  • همیشه قبل از برقراری رابطه جنسی به شرکای جنسی خود بگویید که زگیل های دستگاه تناسلی دارید

علائم زگیل تناسلی در زنان و واکسیناسیون

آیا می‌دانید علائم زگیل تناسلی در زنان چیست؟

سه واکسن HPV از طرف سازمان غذا و دارو تأیید شده است. واکسن های HPV به نام های و Gardasil 9 می توانند زنان و مردان را از رایج ترین سویه های HPV که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند محافظت کنند. همچنین  این واکسن ها می توانند در برابر سویه های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند نیز فرد را محافظت کنند. Gardasil 9 جدیدترین واکسن تأیید شده برای استفاده مردان و زنان از ۹ تا ۴۵ سال برای محافظت خود در برابر سرطان دهانه رحم و زگیل های تناسلی است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)  انجام واکسیناسیونHPV را برای نوجوانان در سنین  ۱۱ و ۱۲ سال توصیه می کند. اگرچه باید بدانید که  این تزریق در اوایل ۹ سالگی انجام می شود. به دختران و پسران بسیار توصیه میشود که حتما قبل از تماس جنسی حتما واکسن را دریافت کنند. عوارض جانبی ناشی از واکسن ها معمولاً خفیف بوده و شامل درد در محل تزریق، سردرد، تب درجه پایین یا علائمی مانند علائم آنفولانزا می باشد.

CDC توصیه می کند که همه کودکان ۱۱ و ۱۲ ساله به جای برنامه سه دوز توصیه شده قبلی، دو دوز واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. نوجوانان جوانتر ۹ و ۱۰ ساله و نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله هم می توانند بر اساس برنامه به روز شده دو دوز، واکسن بزنند. همچنین طبق تحقیقات انجام شده برنامه دو دوزه برای کودکان زیر ۱۵ سال موثر است. نوجوانان و جوانانی که واکسنHPV را در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی شروع می کنند، باید سه دوز واکسن را دریافت کنند.

واکسنی به نام Cervarix  نیز موجود است. اما باید بدانید که این واکسن از سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما از زگیل های تناسلی محافظت نمی کند.

HPV یک عفونت شایع است که معمولاً به صورت خود به خود برطرف می شود. برخی از گونه های HPV می توانند به موارد بسیار جدی تری تبدیل شوند، مانند سرطان دهانه رحم. در حال حاضر هیچ درمان پزشکی یا طبیعی برای این ویروس وجود ندارد، اما علائم زگیل تناسلی در زنان قابل درمان است. اگر HPV دارید، استفاده از روشهای ایمن جنسی برای جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

شما همچنین باید به طور منظم و دقیق از نظر HPV و سرطان دهانه رحم غربال شوید. اگرچه ممکن است زگیل های تناسلی خود به خود برطرف شوند، اما HPV هنوز در بدن شما وجود دارد. درمان به شما کمک می کند تا از شر زگیل خلاص شوید و شیوع آن را کاهش دهید. اگرچه ممکن است مجبور شوید برای پاکسازی کامل زگیل ها، درمان ها را تکرار کنید.

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، حتما با پزشک متخصص خود در مورد آن صحبت کنید. آنها می توانند با انجام آزمایش ها و چک کردن سوابق شما تشخیص دهند که شما مبتلا به زگیل تناسلی هستید یا نه و بهترین گزینه های درمانی شما چیست. علاوه بر این، این موضوع بسیار اهمییت دارد که با شریک جنسی خود در مورد آن صحبت کنید.

این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما صراحت در مورد وضعیت خود می تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل های تناسلی محافظت کنید. کلینیک زنان دکترشیرین، با بهره مندی از پزشکانی حاذق و تجهیزات پیشرفته ، شما را در زمینه ی انواع بیماری ها و مشکلات زنان و زایمان و در راه رسیدن به بدنی سالم و زندگی آسوده تر یاری خواهد کرد.

پس در صورتی که علائم زگیل تناسلی در زنان و تظاهراتی مشابه موارد ذکر شده را داشتید آن را به شدت جدی گرفته و هر چه سریع تر با ما تماس گرفته و به ما جهت تشخیص و درمان مراجعه کنید. همچنین جهت آگاهی از تازه های درمان بیماری زنان و زایمان و دیدن فیلم های آموزشی و بیان سوالات میتوانید از طریق آیکون سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام و تلگرام ما شوید.