دوش واژن چیست؟

ممکن است برای اکثر شما بانوان سوال پیش بیاید که دوش واژن چیست و آیا دوش واژن بی خطر است؟ ما در ادامه ی این مقاله تمامی موارد مربوط به دوش واژن را برخواهیم شمرد. بنابراین با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. در پاسخ به این سوال شما که دوش واژن چیست ،باید بگوییم که دوش واژن  در واقع عبارت است از شستن واژن با آب یا مخلوط مایعات برای از بین بردن بو و “تمیز کردن” واژن. در بیشتر مواقع، سرکه با آب مخلوط می شود، اما برخی از محصولات دوش واژن که از قبل بسته بندی شده اند حاوی جوش شیرین یا ید هستند.  همچنین تعداد کمی نیز حاوی مواد ضد عفونی کننده و معطر هستند.

طبق تحقیقات معتبر انجام شده از هر پنج زن  ۱۵ تا ۴۴ سال ،یک نفر به طور منظم از دوش واژن استفاده می کند. یک نظرسنجی معتبر در سال ۲۰۰۲ نشان داد که این روش بیشتر در زنان آمریکایی آفریقایی تبار و اسپانیایی تبار دیده می شود. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که نوجوانان نیز بیشتر از سایر گروه های سنی  از دوش واژن استفاده می کنند. دوش واژن می تواند عوارض جانبی مانند سوزش و تحریک و همچنین چندین عارضه دیگر را ایجاد کند. این عوارض می تواند هر مسئله ای را که سعی در پوشاندن آن دارید، مانند بوی غیرمعمول، را بدتر کند. بنابراین باید سعی کنید راه های ایمن برای از بین بردن بوی بد واژن را بیابید.


What-is-vaginal-douching

 

نحوه عملکرد دوش واژن

اکنون که مقداری با مبحث دوش واژن چیست آشنا شدیم، حال بهتر است در مورد نحوه عماکرد دوش واژن توضیح بدهیم. برای انجام دوش واژینال، مخلوط آب و سایر مواد را در بطری یا کیسه قرار می دهند. سپس مخلوط به سمت بالا و به داخل واژن پاشیده می شود و مایعات سپس از واژن شسته می شوند. دلایل رایجی که زنان از دوش استفاده می کنند شامل موارد زیر است:

  • از بین بردن بوهای نامطبوع
  • جلوگیری از بارداری
  • شستن خون قاعدگی بعد از یک دوره یا مایع منی بعد از رابطه جنسی
  • اجتناب از عفونت مقاربتی

 البته باید بدانید که دوش واژینال هیچ یک از این کارهای ذکر شده در بالا را انجام نمی دهد!

آیا دوش واژینال روشی امن و بیخطر است؟

انجمن زنان و زایمان آمریکا توصیه نمی کند زنان از محصولات دوش واژن استفاده کنند. چراکه واژن شما به گونه ای طراحی شده است که به طور طبیعی تعادل pH سالم را حفظ می کند. و همچنین واژن شما مملو از باکتری یا فلور واژن است که به جلوگیری از هرگونه عفونت و تحریک کمک می کند. بنابراین ضروری است که بدانید که اگر تعداد باکتری های سالم در واژن خود را حذف یا کاهش دهید، ممکن است باکتری های مشکل دار شکوفا شوند. که در نهایت می تواند منجر به عفونت، تحریک و عوارض جدی تر شود.

خطرات و ریسک فاکتورهای دوش واژینال

اگر شما از دوش واژن استفاده میکنید باید بدانید که با انجام این روش، ممکن است محیط طبیعی واژن خود را دچار تحریک وناراحتی کنید. و در نهایت می توانید با عوارضی روبرو شوید که ممکن است بسیار شدید باشند. این عوارض شامل موارد ذکر شده در پایین میباشد:

مشکلات بارداری:

زنانی که به طور منظم از دوش واژینال استفاده میکنند بیشتر از سایرین مشکلاتی مانند زایمان زودرس، سقط جنین و سایر عوارض بارداری را تجربه می کنند. استفاده از دوش همچنین می تواند منجر به حاملگی خارج رحمی شود. همچنین خانم هایی که از دوش استفاده می کنند ممکن است دوران بارداری دشواری داشته باشند.

عفونت ها:

تعادل سالم باکتری ها از رشد بیش از حد مخمر واژن جلوگیری می کند. از بین بردن این تعادل طبیعی باعث شکوفایی مخمر می شود و این می تواند منجر به عفونت مخمر شود. به همین ترتیب، زنی که از دوش واژن استفاده میکنند، پنج برابر بیشتر از زنی که این کار را انجام نمیدهند، دچار واژینوز باکتریایی می شود. برخی از خانمها از دوش واژن استفاده می کنند به این امید که شستن واژن باعث از بین رفتن عفونت واژن شود. اما دوش واژینال حتی ممکن است عفونت را بدتر کند. دوش واژینال در حالی که به عفونت واژن مبتلا هستید، ممکن است باعث انتقال عفونت به سایر قسمت های سیستم تولید مثل شود.

بیماری التهابی لگن (PID):

بیماری التهابی لگن (PID) ، بیماریی عفونی است که در اندام های تولید مثل ایجاد می شود. بیشتر موارد بیماری التهابی لگن (PID) در اثر عفونتهای مقاربتی (STI) ایجاد می شود. طبق تحقیقات معتبر انجام شده دوش واژینال خطر ابتلا به PID در زنان را تا ۷۳ درصد افزایش می دهد. همچنین بر طبق این تحقیقات ازهرهشت نفر یک نفر با سابقه PID در بارداری دچار مشکل هستند.

التهاب گردن رحم (Cervicitis) :

Cervicitis در واقع التهاب دهانه رحم است. التهاب دهانه رحم هم همانند PID، غالباً نتیجه STI است، اما زنانی که ازدوش واژینال استفاده میکنند نیز بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

چگونه واژن خود را با خیال راحت و بدون هرگونه خطر احتمالی تمیز کنیم؟

ساده ترین راه برای تمیز کردن واژن، انجام یک شستشوی ساده در حین استحمام یا دوش گرفتن است. صابون لازم نیست، اما اگر می خواهید از آن استفاده کنید، مطمئن شوید که آن صابون ملایم بوده و به شدت معطر نباشد. چرا که رایحه ها و مواد شیمیایی می توانند پوست حساس دستگاه تناسلی شما را تحریک کنند.

  1. با یک دست، با دو انگشت اول خود یک V ایجاد کنید و پوست خارجی واژن خود را نگه داشته
  2. با استفاده از آب گرم چندین بار آب را به محل شستشو به آرامی بپاشید. اگر می خواهید میتوانید از یک صابون ملایم استفاده کنید و واژن خود را با یک صابون ملایم بشویید. چین و چروک ها ی اطراف واژن را به سختی مالش ندهید و از وارد شدن صابون به داخل واژن خودداری کنید.
  3. به آرامی محل را با آب بشویید تا تمام صابون از بین برود.
  4. با استفاده از حوله تمیز، محل را خشک کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بوی طبیعی واژن و برخی ترشحات طبیعی است. هر چند چندین علامت ممکن است نشان دهد که شما مشکل جدی تری دارید و باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

این علامت ها شامل:

  • ترشحات واژن با بوی شدید
  • ترشحات واژن که به رنگ سفید یا سبز زرد است
  • بوی واژن مداوم است و پس از چند روز پایان نمی یابد
  • سوزش، خارش و قرمزی یا تورم در واژن یا اطراف آن
  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی
  • درد در هنگام ادرار کردن

کلینیک تخصصی زنان و زایمان دکتر شیرین با دارا بودن کامل ترین و جدید ترین متدهای تشخیصی و درمانی به شما در زمینه ی انواع بیماری ها و مشکلات زنان و زایمان کمک خواهد کرد. جهت ارتباط با مشاوران ما و رزرو وقت و تماس با ما میتوانید یا از طریق لینک های ارتباطی و یا از طریق پیج اینستاگرام مجموعه اقدام فرمایید.

چگونه از بوی بد واژن جلوگیری کنیم

همه واژن ها بوی طبیعی دارند. بوی واژن هر زن متفاوت است و بوی طبیعی می تواند با گذشت زمان تغییر کند. به همین ترتیب، رویدادهایی مانند ورزش یا رابطه جنسی می توانند بوی طبیعی واژن شما را به طور موقت تغییر دهند و بر بوی طبیعی واژن شما به طور موقت اثر گذارند. البته هنوز هم می توانید با چند مرحله ساده خطر ایجاد بوی شدید را کاهش دهید.

  • بهداشت را رعایت کنید:

به طور مرتب اندام تناسلی خود را بشویید. از استفاده از صابون هایی که باعث تحریک پوست حساس واژن می شوند جدا خودداری کنید.

  • از پارچه های قابل تنفس استفاده کنید:

رطوبت بیش از حد در اطراف دستگاه تناسلی و واژن می تواند باعث افزایش بوها بشود و منجر به عفونت و تحریک واژن شود. از لباس زیر ۱۰۰ درصد پنبه استفاده کنید که قابل تنفس است و می تواند عرق و مایعات دیگر را از بین ببرد. پارچه های ساتن، ابریشم و پلی استر امکان جریان هوای کافی را ندارند و ممکن است رشد باکتری ها را تقویت کنند.

  • از محصولات خوشبو کننده با دقت استفاده کنید:

اسپری ها و پودرها ممکن است به بوی واژن کمک کنند، اما از آنها در داخل واژن خود استفاده نکنید. آنها فقط در خارج از واژن شما ایمن هستند و خطری ایجاد نمیکنند.

  • از پاک کننده های خشن استفاده نکنید:

از پاک کننده های خشن مانند دوش در واژن خود استفاده نکنید. آنها می توانند تعادل pH واژن شما را برهم بزنند و باعث تحریک و عفونت شوند.

سخن آخر

اکنون که پاسخ سوال خود درمورد دوش واژن چیست را گرفتید و با خطرات و ریسک فاکتور های آن هم آشنا شدید شاید برایتان جالب باشد که بدانید که واژن شما خودش خودش را پاکسازی میکند! واژن شما طوری طراحی شده است که از طریق ترشحات طبیعی برای از بین بردن منی، خون و مایعات دیگر خودش اقدام میکند. بنابراین نیازی نیست آن را با شستشوی های سخت تمیز کنید. اگر بوی نامطبوع یا ترشحات را تجربه می کنید، از دوش واژینال برای از بین بردن آن استفاده نکنید. در عوض، با دکترمتخصص زنان خود قرار ملاقات بگذارید و مشکل خود را برای وی مطرح کنید. دوش واژینال ممکن است مشکلات اساسی که ممکن است داشته باشید را پنهان کند. همچنین می تواند منجر به عوارض جدی در شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید