راهنمای ۴ هفته ای برای آماده کردن بدن برای بارداری

اگر در این لحظه این مقاله را می‌خوانید که در مورد راهنمای ۴ هفته ای برای آماده کردن بدن برای بارداری است، پس به احتمال زیاد در فکر باردار شدن هستید. تبریک می گویم! تصمیم گیری برای بچه دار شدن و فرزندآوری یک نقطه عطف بزرگ در زندگی هر زوج موفق است. اما آیا بدن شما نیز مانند خودتان، آمادگی لازم برای بارداری را دارد؟ وممکن است برایتان سوال پیش بیاید که راهنمای ۴ هفته ای برای آماده کردن بدن برای بارداری چیست؟ در ادامه این مطلب ما در مورد راهنمای ۴ هفته ای برای آماده کردن بدن برای بارداری که با انجام آن ها بدنتان را نیز برای بارداری اماده خواهید کرد توضیح خواهیم داد. پس اگر به دنبال آماده سازی بدنتان برای بارداری هستید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

هفته اول

اولین قدم:ترک روش های جلوگیری از بارداری

پیش از هرچیز، اولین اقدام برای باردار شدن، متوقف کردن استفاده از وسایل و راهکاری های ضدبارداری است. پس در اولین قدم از اولین هفته، تمامی روش های جلوگیری از بارداری را کنار بگذارید. بسیاری از خانم ها در طی دو هفته پس از ترک قرص های ضدبارداری، اولین قاعدگی خود را تجربه می کنند. وقتی پریودتان شروع می شود ، اولین چرخه تلاش برای باردار شدن نیز شروع خواهد شد. پس از ترک قرص های بارداری، بعضی از خانمها بلافاصله باردار می شوند اما برای برخی دیگر بازگشت به چرخه تخمک گذاری چند ماه طول می کشد.

مصرف مولتی ویتامین ها و صدالبته فولیک اسید

در دوران بارداری، دیگر تنها وظیفه تامین موادغذایی بدنتان بر عهده اتان نیست. باید بتوانید تمامی ویتامین ها و موادغذایی موردنیاز جنین را نیز براورده کنید! اینجا جایی است که مولتی ویتامین ها به کمک ما می ایند. مولتی ویتامین های مخصوص پیش از دوران بارداری وجود  دارند که به طور خاص و ویژه برای مصرف مادران قبل از بارداری طراحی و فرموله شدند و به شما کمک می کنند تا از کمبود ویتامین ها در دوران اوایل بارداری جلوگیری کنید.

علاوه بر مکمل ها و مولتی ویتامین ها پیش از بارداری حتما باید از فولیک اسید استفاده کنید. مطمئن باشید که حداقل ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف می کنید. شما همچنین میبایست اطلاعات کاملی در مورد این که قبل از بارداری چه بخوریم نیز داشته باشید. درباره ویتامین های موردنیاز پیش از بارداری و رژیم غذایی مناسب برای مادران باردار توضیحات کاملی را اورده ایم، پیشنهاد می کنیم حتما آن را نیز مطالعه کنید.

داشتن رژیم غذایی اصولی و ورزش

همانطور که پیش تر به آن پرداختیم، رعایت برنامه غذایی سالم و تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی موردنیازتان بسیار در دوران بارداری مهم می باشد. حرکت دادن بدن و ورزش حتی سبک نیز در این دوران بسیار ضروری است. حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط در هرروز نمی تواند برای شروع مناسب باشد. اگر از قبل فعالیت های ورزشی می کردید و فعالیت داشته اید پس میتوانید این عدد روزانه را زیادتر کرده و فعالیت های نسبتا شدید تری را به عنوان ورزش روزانه دنبال کنید.

چکاپ و انجام تست های سلامت سنج

تست های خون و انواع دیگر چکاپ ها برای برسی مشکلات جسمانی و سلامتی بدن به آرامش خاطر شما نیز کمک شایانی خواهد کرد. اگر دارید برای گذراندن یک بارداری موفق برنامه ریزی می کنید، به یاد داشته باشید تا حتما به پزشک مراجعه کرده و با انجام تست های مختلف بویژه آزمایش خون، از سلامت خود مظمئن شوید. مواردی مانند نداشتن کم خونی، سطح کلسترول مناسب و … از عواملی است که پزشک متخصص زنان و زایمان به آن توجه خواهد کرد.

هفته دوم

چکاپ متخصص زنان

کار را باید به کاردان سپرد. هم برای اینکه خیالتان از سلامت خود و در آینده نزدیک از سلامت فرزندتان مطمئن باشد، خوب است پیش یک متخصص زنان و زایمان رفته و پیش از بارداری مشورت و معاینه کامل داشته باشید. عوامل زیادی وجود دارند مانند سن، بارداری پیشین، سقط قبلی و غیره که می توانند در روند بارداری شما تاثیربگذرانند. پیش از رفتن پیش پزشک، حتما تمامی سوالات خود را آماده داشته باشید.

از این سموم و آسیب های احتمالی دوری کنید

قرار گرفتن در معرض بعضی از سموم برای کودک در حال رشدتا می تواند خطرناک باشد. برا مثال باید سعی کنید از در معرض قرار گرفتن این موارد دوری کنید:

  • پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت درکنار رایحه های مصنوعی، استفاده از محصولات شیمیایی و استفاده از خدمات زیبایی خاص.
  • به جای موارد ذکر شده در قسمت فوق می توانید از  آب و سرکه تمیز کننده خانگی به جای مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • خوردن غذاهای ارگانیک و سالم، استفاده از مواد شوینده لباسشویی بدون رایحه و دور انداختن محصولات آرایشی را که حاوی پارابن ، سدیم لوریت سولفات و جیوه هستند.

از استرس دوری کنید

با استفاده از مدیتیشن و مراقبه باید تلاش کنید تا از استرس دوری کنید. احساس نگرانی و ترس دارید؟ سعی کنید یک پیاده روی ارامش بخش انجام دهید، نفس عمیق بکشید و هرکاری انجام دهید که باعث شادیتان شود. یوگا در این دوره می تواند بسیار کمک کننده باشد، انجام تمرینات یوگا به صورت منظم، بدن شما، روح و احساساتتان را کنترل کرده و بهبود می بخشد.

سلامت دندان و لثه اتان را جدی بگیرید

در قسمت قبلی به این مورد پرداختیم که مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان و همچنین چکاپ سلامت از مواردی است که به هیچ وجه نباید فراموش کنیم. حال در این قسمت به شما یاداور میشویم که قبل از بارداری از رسیدگی به سلامت دندان و لثه اتان غافل نشوید. در دوران بارداری ، هورمون های موجود در بدن ممکن است روی لثه و دندان شما تأثیر بگذارند. به هرحال داشتن عادت های خوب برای مثال مسواک زدن مرتب و استفاده از شوینده های مناسب دهان می تواند به جلوگیری از التهاب لثه کمک کند.

دخانیات ، الکل و مواد مخدر را ترک کنید

سیگار کشیدن ، استفاده از مواد مخدر و نوشیدن الکل از طرق مختلف می تواند به نوزاد متولد شده آسیب برساند. سیگار کشیدن کودک شما را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار می دهد ، جریان خون را محدود می کند و حتی ممکن است باعث زایمان زودرس شود. البته این مورد جزو بدیهیات است، به هرحال بار دیگر تکرار می کنیم که برای باردار شدن و بیشتر از ان برای داشتن یک بارداری موفق، به هیچ وجه سیگار، الکل و مواد مخدر مصرف نکنید.

رابطه جنسی برقرار کنید

تلاش کنید به رابطه جنسی به شکل یک کار روزانه و وظیفه هر روزه نگاه نکنید. در طی رابطه و معاشقه خودجوش و پرشور باشید. به هر حال ، رابطه جنسی همان چیزی است که شما را باردار می کند. اگر هیچ مشکلی در زمینه باروری ندارید و هم شما و هم همسرتان قابلیت باروری دارید، لازم نیست نگران زمان سکس باشید. در عوض ، در طول چرخه خود بویژه از هفته دوم مرتباً رابطه جنسی بدون محافظت داشته باشید.

هفته سوم

راجع به تاریخچه بیماری خانوادگیتان مطالعه کنید

سلامتی کودک شما نیز تحت تأثیر عوامل ژنتیکی ریشه در شجره نامه شما خواهد داشت. قبل از باردار شدن ، از پدر و مادر یا سایر اقوام خود بپرسید که آیا شرایط ژنتیکی در خط خون شما وجود دارد یا خیر. در مورد شریک زندگی شما نیز همین طور است. در صورت مشاهده موردی خاص می توانید با یک مشاور ژنتیک قرار ملاقات بگذارید تا در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و آزمایشات بیشتری را انجام دهید.

خوب بخوابید

همه خانواده ها گمان می کنند تنها زمان بدنیا امدن نوزاد و فرزندشان در ساعت خوابشان مشکل ایجاد می شود. اما باید بگوییم در دوران بارداری نیز خوابیدن اسان نخواهد بود. بسیاری از مادران باردار از سختی های خوابیدن و بی خوابی های مداومشان گله دارند. پس پیش از بارداری از فرصتتان استفاده کرده و خوب بخوابید. خواب کافی سلامت مادر و نوزاد را نیز در اینده ضمانت خواهد کرد.

کافئین را محدود کنید

آیا زیاد قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می نوشید؟ باید بگوییم که مصرف کافئین برای باردار شدن و در ادامه برای جنین اصلا مناسب نخواهد بود و توصیه های مصرف روزانه برای زنان باردار فقط حدود ۱۲ اونس قهوه در روز است. اگر در حال حاضر بیش از این مقدار مصرف می کنید ، آرام آرام ان را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

هفته چهارم

شوهرتان نیز باید چکاپ شود

گرچه دارا بودن و گذراندن دوران بارداری سالم بیشتر از هرچیز به زن مربوط می شود، اما خوب است همسرتان نیز چکاپ داده و معاینه شود. حدود ۳۰ درصد موارد ناباروری را می توان در عوامل مردانه جستجو کرد. به همین خاطر پبشنهاد می کنیم اطمینان حاصل کنید که همسرتان غذای مناسب و سالم میخورد، ورزش و تحرک بدنی کافی دارد و سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر و الکل را حداقل برای مدتی کنار گذاشته است.

سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

باید بدانید که در دوران بارداری، بیشتر مستعد سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری ها هستید. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان ، دریافت ویتامین C و استراحت به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید و پیش از بارداری سیستم بدنی خود را تقویت کنید.

آماده اعمال تغییرات در محیط کاری باشید

شغل شما ممکن است از نظر جسمی طاقت فرسا باشد و یا به برخی حرکات خطرناک نیاز داشته باشد. باید بدانید بلند کردن جسمی سنگین، ایستادن برای مدت طولانی و خم شدن از کمر ممکن است منجر به اتفاقاتی نظیر اختلالات قاعدگی ، مشکلات باروری یا سقط جنین شود. نگرانی ها و توصیه های مربوط به شغلتان را با پزشک خود در میان بگذارید.

سعی کنید با این برهه جدید از زندگی ارتباط برقرار کنید

ممکن است در چرخه اول تلاش خود برای حاملگی موفق شده و باردار شوید ، اما باید بدانید به طور معمول، دیدن یک علامت مثبت بیشتر از یک ماه به طول می انجامد. قبل از شروع به باردار شدن ، مطمئن شوید که با شریک زندگی خود صریح و صادق هستید. صحبت درمورد هر مسئله یا ناامیدی که در راه رسیدن به کودک دارید ، کلید سالم نگه داشتن رابطه شماست. باید بتوانید با این برهه جدید از زندگی خود را وفق داده و با أن ارتباط موثری برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید