علائم بارداری خارج رحم چیست

علائم بارداری خارج رحم چیست؟

درادامه این مطلب ما  به این سوال شما که علائم بارداری خارج رحم چیست، پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

بـارداری خــارج از رحــم چیست؟

بارداری زمانی رخ می دهد که تخمک آزاد شده از تخمدان در لوله های رحم با اسپرم لقاح پیدا کند.  تخمک لقاح یافته وارد رحم می شود و در دیواره رحم شروع به رشد می کند.  اگر این تخمک در جایی غیر از دیواره رحم مانند لوله فالوپ یا در حفره شکم رشد کند اصطلاحا بارداری خارج از رحم رخ داده است.  بارداری خارج از رحم را مقلد بزرگ می نامند زیرا هر نوع بیماری را می تواند تقلید کند. تشخیص این بیماری برای سلامتی مادر بسیار حائز اهمیت است. زیرا در صورت تشخیص نادرست باعث آسیب به ارگان های حیاتی بدن و در نهایت موجب مرگ مادر می شود.

علائم بارداری خارج رحم چیست؟

علائم حاملگی خارج از رحم در همه زنان یکسان نیست. ممکن است تمام علائم یک بارداری نرمال را داشته باشید. نشانه های این بیماری معمولا شش تا هشت هفته پس از اولین قاعدگی بروز می کند اما در برخی موارد تا سه ماه اول نیز تشخیص داده نمی شود.  برخی از این علائم عبارتند از:

• لکه بینی
  • درد زیر شکم
  • اختلال در قاعدگی
  • احساس ضعف و سرگیجه
  • درد شانه و گــردن
  • فشار خون پائین

درد زیر شکم:

درد در ناحیه شکم همیشگی و در یک نقطه مشخص نیست. این درد می تواند به صورت یک طرفه و شدید در ناحیه شکم و لگن باشد و یا به صورت متناوب و خفیف  در هر نقطه ای از شکم و لگن حس شود.  معمولا این دردها با انجام فعالیت تشدید می شود. مثلا هنگام سرفه و خروج مدفوع بیشتر می شود که گاهی با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه است.

لکه بینی:

در لکــه بینی یا خونریزی ممکن است با عادت ماهانه اشتباه شود. بخصوص اگر اطلاعی از بارداری خود نداشته باشید. گاهی این لکه ها به رنگ قهوه ای هستند که شدید و یا خفیف بودن آن متغیر است.

درد در ناحیــه شــانــه:

در صورت بارداری خارج از رحم احتمال خونریزی وجود دارد. این خونریزی باعث تحریک اعصابی می شود که به شانه ها می رود، فرد احساس درد شدیدی در شانه می کند بخصوص زمانی که دراز می کشد. بنابراین لکه بینی و یا دل درد ممکن است ناشی از عوامل زیادی در بارداری باشد اما درد در ناحیه شانه را باید جدی گرفت و به پزشک متخصص زنان خوب مراجعه کرد.

احســاس ضعــف و ســرگیجــه:

این خونریزی ها سبب ضعیف شدن بدن و احساس سرگیجه و گاهی غش در بارداری خارج از رحم می گردد.

تشخیــص بارداری خارج از رحــم :

• معاینات پزشکی
  • آزمــایـش خــون و ادرار
  • ســونــوگــرافــی
  • لاپــاروسـکوپــی

معاینات پزشکی :

در ابتدا ممکن است پزشک در مورد هر یک از علائمی که گفته شد از شما سوال کند. اما از آنجائی که این علائم ممکن است برای خانم های باردار به وجود آید به بررسی بیشتری نیاز است. در معاینه واژن و دهانه رحم پزشک وجود توده، اندازه رحم و تخمدان، ترشحات و خونریزی را بررسی می کند. همچنین اگر هنگام معاینه دردی در ناحیه لگن احساس شود می تواند نشانه بارداری خارج از رحم باشد.

آزمــایـش خــون و ادرار :

وقتی پزشک برای تشخیص بارداری خارج از رحم آزمایش خون یا ادرار تجویز می کند به دنبال بررسی هورمون HCG است. هورمون گنادوتروپین یا HCG از همان چیزی ترشح می شود که باعث تشکیل جفت در رحم است. این هورمون نقش اساسی در بارداری را ایفا می کند. در هفته های مختلف دوران بارداری سطح این هورمون نیز تغییر می کند. اگر مقدار این هورمون در خون به اندازه کافی نباشد می تواند نشانه ای از بارداری خارج از رحم و یا سقط جنین باشد.

ســونــوگــرافــی :

در سونوگرافی پزشک راحتتر می تواند وجود جنین در رحم را بررسی کند. همچنین اگر بارداری در لوله فالوپ باشد از طریق سونوگرافی می توان آن را تشخیص داد. پارگی لوله فالوپ، خونریزی و وجود خون در حفره شکم می تواند علائم بارداری خارج از رحم باشد.

لاپــاروسـکوپــی:

گاهی با هیچ یک از موارد گفته شده پزشک نمی تواند به طور قطعی بارداری خارج از رحم را تشخیص دهد که در این صورت بیمار تحت نظر قرار می گیرد و یا لاپاروسکوپی انجام می شود. در این روش برش کوچکی در ناحیه ناف و قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود. پزشک با این روش داخل رحم و لگن را بررسی می کند تا محل دقیق بارداری را مشخص کند.

عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به بارداری خارج از رحم:

بارداری خارج از رحم ممکن است برای هر خانمی رخ دهد اما برخی عوامل می تواند احتمال وقوع آن را افزایش دهد. در سال های اخیر حاملگی خارج از رحم تقریبا ۳ برابر شده است. پس توجه به برخی فاکتورها می تواند در پیشگیری و تشخیص به موقع این بیماری به سلامت مادران کمک کند.

عفونت :

نقص و یا آسیب دیدگی لوله فالوپ می تواند خطرناک باشد. عفونت هایی که سبب درگیر شدن لوله فالوپ و لگن می شود ریسک ابتلا به بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد. برخی از این بیماریها مانند سوزاک (یک بیماری عفونی مقاربتی شایع در بین زنان و مردان) ممکن است علائمی از وجود بیماری نشان ندهد . اما عوارض درمان نشدن آنها سبب اختلال در بارداری می شود.

بستن لوله فالوپ:

احتمال بارداری خارج از رحم بعد از بستن لوله های فالوپ و یا بعد از باز کردن آنها وجود دارد.

عمل جراحی:

برخی عمل های جراحی در ناحیه لگن مانند سزارین، جراحی کیست تخمدان می تواند احتمال بارداری خارج از رحم را افزایش دهد.

سابقه بارداری خارج از رحم:

طبق تحقیقات احتمال بروز این بیماری ۱۵ درصد پس از تجربه اولین بارداری خارج از رحم و ۳۰ درصد پس از تجربیه دومین بارداری خارج از رحم است.

آندومتریوز:

وجود آندومتریوز (رشد بافت اضافی در رحم) میتواند یکی از عوامل ایجاد کننده این بارداری باشد.

فیبروم:

(رشد سریع سلولهای عضلانی رحم که تومورهای خوش خیم به شمار می رود).

افزایش سن:

بعد از ۳۵ سالگی احتمال بارداری خارج از رحم با تغییر عملکرد لوله های فالوپ تغییر می کند.

مصرف دخانیات:

عملکرد طبیعی لوله های فالوپ با مصرف دخانیات تحت تاثیر قرار می گیرد و احتمال این نوع بارداری را افزایش می دهد.

دوش واژینال:

استفاده بیش از حد از دوش واژینال (یک روش جهت شستن واژن) باعث افزایش احتمال این نوع بارداری می گردد.

درمان بارداری خـارج از رحــم:

درمان‌ های داروئی

درمان جــراحـی

بارداری خارج از رحم یک بارداری غیر طبیعی و شرایط اورژانسی است. تشخیص به موقع توسط بهترین پزشک  متخصص زنان و به دنبال آن درمان درست می تواند جان مادر را نجات دهد. همچنین اقدام به موقع موجب می شود احتمال بارداری های سالم بعدی نیز افزایش یابد. در درمان بارداری خارج از رحم از دو روش داروئی و جراحی استفاده می شود.

درمان داروئی:

در این روش هدف اصلی حفظ قدرت باروری زن برای آینده است. اگر بارداری خارج از رحم درست تشخیص داده شود، زمان زیادی از بارداری نگذشته باشد و جنین کوچک باشد می توان از درمان داروئی استفاده کرد. در این روش درون لوله های فالوپ تزریق انجام می شود که به صورت سرپائی است و نیازی به بستری شدن بیمار ندارد. حدود ۱۵ روز بعد باید مراجعه مجدد صورت گیرد تا با آزمایش خون میزان HCG بررسی شود. فرد می تواند چند ماه بعد مجددا اقدام به بارداری نماید.

درمان جــراحـی:

اگر جنین بزرگ شده باشد از روش جراحی استفاده می شود که یا ازطریق لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی (جراحی باز) انجام می شود. در این روش جلوگیری از آسیب دیدن لوله فالوپ بسیار اهمیت دارد. در صورت پیشرفت بارداری خارج از رحم و رشد جنین، احتمال از بین رفتن لوله فالوپ بسیار زیاد است. در درمان از طریق جراحی ،جنین از رحم خارج میشود.

پزشکان در برخی موارد می توانند لوله فالوپ را ترمیم کنند. اما گاهی مجبور به خارج کردن کامل لوله فالوپ می شوند. خارج کردن لوله فالوپ می تواد بر توانایی فرد برای بارداری بعدی اثر بگذارد. دوره نقاهت این عمل ۶ تا ۸ هفته می باشد. بارداری خارج از رحم در مراحل اولیه قابل درمان است اما اگر زمان زیادی از آن گذشته باشد موجب آسیب به بدن مادر ویا مرگ او میشود. بسیاری از بیماران با وجود مراجعه به پزشک این بیماری بدرستی تشخیص داده نمی شود و متاسفانه در مراحل پیشرفته زن دیگر قادر به باردای مجدد نمی باشد.

پس انتخاب بهترین پزشک زنان میتواند سلامتی شما را از خطرات احتمالی نجات دهد. پزشک شما می بایست با تحت نظر گرفتن بیمار خود و بررسی آزمایشات وضعیت مادر و جنین را به طور دقیق چک کند . شما عزیزان می توانید با مراجعه و یا تماس با کارشناسان ما از خدمات بهترین کلینیک زنان و زایمان بهره مند شوید.