تغذیه برای وزن گیری جنین

تصورعمومی درباره ی تغذیه برای وزن گیری جنین بر این است که تغذیه درست،کافی و سالم میتواند بر وزن گیری جنین موثر باشد که البته تصورغلطی نیست. اما مشکل از آن جایی آغاز میشود که مادران باردار تنها به مسئله تغذیه توجه کرده و از سایر عوامل مهم و موثر در وزن گیری جنین غافل میشوند.

عوامل مهم و موثر در وزن گیری جنین

این عوامل مهم به ترتیب درجه ی اهمیت به شرح زیراست:

  • سلامت جفت
  • وزن گیری خود مادر
  • دیابت مادر
  • ژنتیک جنین
  • سن بارداری

ابتدا به بررسی هرکدام از این عوامل بر میپردازیم سپس به موضوع اصلی که بحث تغذیه برای وزن گیری جنین است میرسیم.

سلامت جفت و وزن گیری جنین

سلامت جفت تاثیر بسیار زیادی بر وزن گیری جنین دارد چرا که این بافت واسطه اصلی میان مادر و جنین است. هر عاملی که به جفت آسیب بزند یا کار آن را با مشکل مواجه سازد میتواند به طور غیرمستقیم وزن گیری جنین را با مشکل مواجه کرده یا حتی جان جنین را به خطر بیاندازد. حتی با وجود رعایت اصول تغذیه برای وزن گیری جنین اگر جفت دچار مشکل باشد عملا وزن گیری اتفاق نمی افتد.

وزن گیری خود مادر

از آنجا که تغذیه و وزن گیری مادر رابطه مستقیمی با وزن گیری جنین دارد، اگر مادر در دوران بارداری دچار کمبود وزن ناشی از نرسیدن مواد مغذی به بدن باشد به طور حتم جنین نیز وزن مناسبی نخواهد داشت. این به معنای پرخوری و افزایش کاذب وزن نیست، تنها رساندن مواد مغذی به قدر کافی به بدن کافی ست.

دیابت مادر و‌ وزن گیری جنین

به غیر از تاثیر تغذیه برای وزن گیری جنین دیابت بارداری نیز میتواند بر وزن گیری جنین موثر باشد.اما چگونه؟ مادران دارای دیابت به طور ناخواسته جنین خود را در معرض حجم اضافی قند خون قرار میدهند. این قند از طریق جفت به جنین میرسد و باعث میشود که او در سن مشخصی از بارداری وزن غیرمعمول و بالاتری نسبت به حالت عادی داشته باشد. این امر ممکن است ریسک زایمان را افزایش داده و آن را با مشکل مواجه کند. از طرفی در برخی موارد سلامت جنین را به طور جدی به خطر می اندازد.

آیا دیابت بارداری درمان دارد؟

دیابت بارداری مشکلی شایع در میان زنان است. اگر در طول بارداری خود تحت نظر متخصص زنان و زایمان خوب باشید و به موقع دیابت خود را تشخیص دهید، به راحتی با تجویز دارو میتوانید تا پایان بارداری گلوکز را در خون خود و جنین کنترل کنید وریسک زایمان را کاهش دهید.

ژنتیک جنین و وزن گیری

درست است که رعایت تغذیه برای وزن گیری جنین لازم و موثر است. اما نباید تاثیر تفاوت های ژنتیکی و فردی را فراموش کنیم. در بسیاری از موارد حتی با وجود رعایت تغذیه وزن جنین از حدی بیشتر افزایش پیدا نمیکند. اگر تحت نظر پزشک هستید و اطمینان دارید که مواد مغذی و لازم را دریافت می کنید نگران وزن نسبتاً پایین جنین خود نباشید. مگر در مواردی که پزشک زنان تشخیص مشکلات جدی دهد.

سن بارداری و وزن گیری جنین

بدیهی ست که در روند بارداری هرچه به ماه های پایانی نزدیک تر میشویم به دلیل تکمیل شدن اعضای بدن جنین وزن او نیز رو به افزایش می گذارد. پس در هر زمان از بارداری انتظار وزن مشخصی می رود و محاسبات وزن نرمال کاملا نسبی خواهد بود. به این معنا که نمیتوان انتظار داشت جنین در ماه پنجم وزنی معادل ماه هشتم نشان دهد. تشخیص اینکه روند وزن گیری جنین شما نرمال است یا نیاز به مداخلات پزشکی دارد بر عهده ی دکتر متخصص زنان است.

 

تغذیه برای وزن گیری جنین

منابع مواد مغذی برای وزن گیری جنین بسیار متنوع و گسترده است. در اینجا چند نمونه از مهم ترین آنها را ذکر میکنیم:

شیر

مصرف روزانه ۲۰۰ الی ۵۰۰ میلی لیتر شیر در دوران بارداری در وزن گیری جنین تاثیر بسزایی دارد. شیر حاوی مقادیر فراوانی از پروتئین و کلسیم است. مصرف شیر در مادران باردار ضروری است و از اقلام مهم تغذیه برای وزن گیری جنین است. برای این منظور می توانید شیر را به صورت ساده نوشیده و یا از آن در تهیه فرنی یا انواع دسر استفاده کنید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون از عالی ترین منابع اسیدهای چرب ضروری و پروتئین می باشد. مصرف مقادیر کافی امگا ۳ در دوران بارداری برای اطمینان از رشد کافی مغز و چشم های جنین بسیار ضروری است. این غذای دریایی سرشار از پروتئین است. مصرف آن در این دوران می تواند بخشی از نیاز روزانه شما و جنین به این ماده ارزشمند را تامین کند. ماهی سالمون به دلیل دارا بودن سطوح پایین جیوه از برای زنان باردار ایمن خواهد بود.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و مارچوبه سرشار از مواد مغذی ضروری و أنواع آنتی اکسیدان ها می باشند. با مصرف روزانه این سبزیجات می توانید نیاز روزانه خود به کلسیم، پتاسیم، ویتامین A ، اسید فولیک و فیبر را تامین کنید. به منظور استفاده از حداکثر ارزش غذایی این سبزیجات در وزن گیری جنین می توانید آنها را به صورت های مختلفی مانند خام، پخته شده و یا بخارپز مصرف کنید.

سیب زمینی شیرین

این ماده غذایی از سرشارترین منابع فیبر، پتاسیم، ویتامین ب۶، ویتامین سی، آهن، مس و بتاکاروتن به شمار می رود. بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ  تبدیل می شود. ویتامین A از اقلام مهم تغذیه در وزن گیری جنین بوده و در رشد و سلامت پوست، استخوان و چشمهای جنین بسیار ضروری است. همچنین سیب زمینی شیرین حاوی آهن بالایی است. این ماده غذایی را می توانید به صورت های مختلفی مانند پوره، کبابی، آب پز و یا سرخ شده به رژیم غذایی خود بیفزاید.

آب پرتقال

مصرف ویتامین سی از نکات مهم تغذیه برای وزن گیری جنین است. مصرف یک لیوان آب پرتقال تازه در آغاز صبح راه خوبی برای تامین ویتامین سی و پتاسیم و فولات بدن می باشد. فولات یا ویتامین ب۹ فرم مصنوعی آن با عنوان اسید فولیک نیز شناخته می شود. فولات یا ویتامین ب۹ از مهم ترین اقلام تغذیه برای وزن گیری جنین و بارداری سالم به شمار می رود. تامین نیاز روزانه بدن به این ویتامین مهم می تواند احتمال ابتلا به برخی نواقص مادرزا‌دی را در جنین کاهش دهد.

 گوشت بدون چربی

گوشت گاو و مرغ منبع خوبی از پروتئین های لازم برای وزن گیری جنین هستند. گوشت گاو همچنین سرشار از آهن می باشد. آهن یک ماده معدنی ضروری است که برای انتقال اکسیژن به تمام سلول های بدن لازم و مهم است. مادران باردار  نیاز به آهن بیشتری دارند، زیرا حجم خون آن ها افزایش می یابد. سطح پایین آهن در اوایل و میانه حاملگی می تواند باعث کم خونی شود و مادر را دچار خطر زایمان زودرس و کمبود وزن شدید نوزاد هنگام تولد کند.

سخن نهایی

تغذیه برای وزن گیری جنین موضوع مهمی است که باید مورد توجه مادران باردار قرار بگیرد تا از مشکلات آتی برای جنین و نوزاد جلوگیری کند. کلینیک تخصصی فوق تخصصی زنان و زایمان دکتر شیرین در کنار شما خواهد بود تا بهترین رژیم غذایی را با توجه به نیاز شما برایتان در نظر گرفته و بارداری بی خطر و سالمی را برایتان به ارمغان بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید