درمان عقب افتادن پريود با زعفران

زنان سالم معمولا هر ٢١ الي ٣٥روز ،بر اثر ريزش سلولهای ديواره داخلي رحم ،خونريزي ماهانه را تجربه مي كنند، اين عادت ماهيانه يا پريود در بعضي بانوان بسيار منظم و به اصطلاح هر ماه درست  سر وقت اتفاق می افتد ولی عده ای از خانمها به دلايل مختلف پريودهايشان نامنظم است و خونريزی ماهانه شان به اصطلاح عقب جلو مي شود در ادامه با درمان عقب افتادن پريود با زعفران صحبت می كنيم.

درمان عقب افتادن پريود با زعفران-saffron for late periods
درمان عقب افتادن پريود با زعفران

چه زمانی مي گوييم پريود عقب افتاده است؟

اگر سيكل(چرخه)عادت ماهانه شما منظم است در صورتيكه بیشتر از پنج روز از مدت طولانی ترين دوره پريودتان گذشته و هنوز خونريزی اتفاق نيفتاده است شما با تاخير پريود مواجه هستيد. اگر از آخرين دوره پريودتان شش هفته و بيشتر گذشته باشد و خونريزي پريود اتفاق نيفتاده باشد بايد اينجور حساب كنيد كه يك دوره عادت نشده ايد.

دلايل عقب افتادن پريود

دلايل متنوعي وجود دارد و بايد بدانيد كه علت از هر فرد به فرد ديگر متفاوت خواهد بود.

بارداری

در صورتيكه شما حامله باشيد ،به علت هورمونهايی كه از جفت ترشح ميشود ،پروژسترونی كه از  باقيمانده تخمك شما حفظ ميشود تا مانع ريزش ديواره رحم و دفع جنين باشد. لذا در حاملگی خونريزی پريود اتفاق نمي افتد. ولي حاملگی تنها علت عقب افتادن پريود نيست. عوامل زير در خانمهای غير باردار باعث تاخير عادت ماهانه ميشود.

استرس

استرس می تواند بخشی از مغز كه در تنظيم چرخه نرمال عادت ماهانه دخيل است را دستخوش تغييراتي بكند و پريودتان را عقب بندازد. پس اگر استرس و اضطراب  داشته باشيد امكان بهم خوردن پريودتان وجود دارد. پس آرامشتان را حفظ كنيد. شما ميتوانيد از يوگا براي كاهش استرستان استفاده كنيد. زعفران خاصیت آرام‌بخشی دارد و باعث خوشحال‌تر شدن می‌شود. این خاصیت آرام‌بخش بودن در درمان عقب افتادن پريود با زعفران مثمرالمثر است.

سندرم تخمدان پلی كيستيك

در اين اختلال تخمكها به دلايلی آزاد نمی شوند. اين تخمكها كه كيست تشكيل داده اند به صورت يك گردنبند مرواريد كنار هم  در تخمدان ديده ميشوند (در سونوگرافي  تخمدان). اگر مبتلا به PCOSهستيد ،ورزش متعادل و مداوم ،كاهش وزن،استفاده از سبزيجات و فيبرها در كنار مشاوره تخصصي با پزشك زنان با تجربه ،كمكتان خواهد كرد. در کنار این‌ها با استفاده از درمان عقب افتادن پريود با زعفران می‌توان چرخه‌ هورمونی منظم‌تری داشت.

كاهش وزن شديد

براي داشتن يك چرخه منظم عادت ماهانه شما نياز داريد كه كمي بافت چربي در بدنتان داشته باشيد. اگر وزنتان بيش از حد كم بشود مانند آنچه در آنوركسيا نروزا (بي اشتهايي عصبی) وجود دارد و خيلی لاغر شده باشد ،پريود نمی شويد. در این صورت هم با روش‌های درمان عقب افتادن پريود با زعفران می‌توان هورمون‌ها را تنظیم کرد.

ورزشكاران فوق حرفه ای

ورزش زياد و حرفه اي به دلايل مختلف ممكن است پريودتان را نامنظم كند. براي داشتن سلامت انجام ورزشهاي متعادل و مداوم لازم است. لازمی به انجام تمرينات جانفرسا و كاهش وزنهاي زياد نيست. چون نتيجه عكس دارند. در این موارد نیز پریود عقب میوفتد و می‌توان از روش‌های درمان عقب افتادن پريود با زعفران استفاده کرد.

يايسگی زودرس

در دو دوره از زندگي يك خانم ،عادتهای ماهانه نامنظم طبيعی است،يكي اوايل بلوغ كه تازه پريود ها شروع شده اند. ديگری زمانی كه ذخيره تخمدان در حال اتمام است و يايسگی در پيش رو داريد. يادتان باشد يك متخصص زنان خوب و با تجربه با شرح حال و مجموعه آزمايشهای تخصصی ،علت تاخير عادت ماهانه شما را مشخص خواهد كرد. لذا از درمان های خودسرانه خودداری كنيد.

درمان عقب افتادن پريود با زعفران

از زمانهای قديم زعفران به عنوان يك گياه گرانقيمت گرمسيری نقش زيادی در درمان عقب افتادن پريود داشته است. در طب سنتی هند زعفران جايگاه خاصي در تسكين دردهای پيش قاعدگی و كاهش اسپاسمهای عضلات در نزديك پريود داشته است. زعفران داراي تركيباتی است كه باعث افزايش پروستاگلاندين ها در رحم مي شود. پروستاگلاندين ها هورمونهايي هستند كه انواع مختلفی دارند و  ترشح آنها باعث اسپاسمهای ديواره رحم و شروع قاعدگی ميشود.

موارد مورد توجه در مصرف زعفران

مصرف زعفران در سه ماهه اول بارداری با افزايش اسپاسمهای رحم مي تواند  موجب سقط بشود. زعفران تهوع آور و قاعده آور است و در تسكين درد و آرامش بخشي هم موثر است. يادتان باشد ميزان بي خطر براي مصرف زعفران در ماه سه گرم است و اگر در يك وعده پنج گرم مصرف بشود عوارض بسياري به دنبال خواهد آورد.

لذا مصرف ميزان متعادل زعفران ميتواند قاعده آور باشد در ضمن زعفران خواص ضد التهاب داشته و باعث كاهش درد و ناراحتي سندرم پيش از قاعدگی ياPMSميشود. كمتر از يك سوم قاشق چايخوری پودر زعفران را در يك قوری  آب دم كنيد  برای باز شدن قاعدگی با زعفران هر روز دو تا سه فنجان و  با فاصله  از این دمنوش میل نمایید. در كنار زعفران ميتوانيد از دوش آب گرم نيز استفاده كنيد.

مصرف دمنوش زعفران با كمي عسل براي درمان عقب افتادگي عادت ماهانه توصيه مي شود. اگر خواستید فنجان دمنوش زعفران خود را مهیا کنید انداختن یک تکه زعفران در یک فنجان آب جوش کافیست با کمی  عسل شیرین کرده  نوش جان کنید. زعفران اسپاسمهای دیواره رحمتان را شروع می کند و در صورت نداشتن مشکلات هورمونی،بیماریهای مزمن و …پریودتان آغاز خواهد شد.

خواص زعفران در زنان

پس خواص زعفران (به ميزان متعادل) در زنان:

  • تحريك رحم و شروع پريود
  • تسكين درد هاي عضلاني و ناراحتي قبل از خونريزي ماهانه (تسكين و درمان سندرم پيش قاعدگي ياPMS
  • آرام بخش و ضد افسردگی و اضطراب

 در صورت تمايل ميتواند ميزان مجاز زعفران را در يك فنجان شير گرم ريخته با عسل شيرين نموده و براي ارامش اعصاب نوش جان كنيد. تاكيد ميكنيم اگر باردار هستيد حتما از پزشك متخصص زنان خود راجع به نحوه مصرف زعفران سوال كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید