حالت تهوع در بارداري

حالت تهوع در بارداري يكي از شايع ترين علائم در میان زنان باردار است. حالت تهوع در بارداري حتی ممکن است قبل از عقب افتادن پریود هم رخ داد. این عارضه در برخي از زنان ابتدای صبح و هنگام بيدار شدن از خواب بيشتر ديده مي شود. اما گاهي اوقات ممكن است در طول روز هم این حالت مجدداً  تجربه شود كه شدت آن در از فرد به فرد متفاوت است. تهوع صبحگاهی در بارداری ممکن است به تنهایی رخ دهد یا با علائم زیرهمراه باشد:

  • ضعف
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تغییرات دمای بدن
  • مشکلات گوارشی

حالت تهوع در بارداري از چه زماني شروع مي شود ؟

حالت تهوع در بارداري معمولا در سه ماهه اول بارداري آغاز مي شود. به بیان دیگر در بازه زمانی اولين يا دومين عادت ماهانه عقب افتاده در زنان رخ مي دهد يعني از هفته ٥ يا ٦ بارداري شروع مي شود تا هفته ١٤يا١٥ ادامه پيدا مي كند. تهوع در بارداري ممكن است مدتی قطع شده و دوباره آغاز شود. در برخي از زنان تا روزهای پایان بارداري و زایمان نیز ممکن است تهوع ادامه پيدا كند. که برای کنترل آن باید با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

دلايل حالت تهوع در بارداري چيست؟

تا به امروز دليل اصلي تهوع در بارداري مشخص نشده است. اما  برخي از تغييرات فيزيكي و شيميايي در بدن مي تواند باعث رخ دادن حالت تهوع در زنان باردار شود همچنین برخی از ویژگی های پزشکی و بیولوژیکی زنان قبل از بارداری میتواند در شدت این تهوع موثر باشد. موارد زیر از این دست هستند:

معده حساس

زناني كه در طول عمر خود معده اسيب ديده و تحريك پذیر تري داشته اند در اوايل دوره بارداري دچار تهوع  شديدتري مي شوند

استرس

گاهی تهوع در بارداري پاسخ غير ارادي بدن ما به استرس است. پس بايد در اين دوره از هرگونه أفكار و اعمال تنش زا دوري كنيم و محيطي ارام براي خود و جنين فراهم كنيم.

استروژن

علت ديگري كه باعث تهوع در بارداري مي شود هورمون (استروژن ) است كه در اوايل بارداري افزايش پيدا مي كند.

حس بويايي قوي

 تقريبا همه ما زناني كه به تازگی باردار شده اند و نسبت به بوی غذا یا حتی رایحه ی عطرها حساس هستند را ديده ايم. این قوی بودن حس بویایی حساسیت زنان را نسبت به طعم ها و بوها دو چندان کرده و میتواند موجب حالت تهوع شود.

آیا حالت تهوع صبحگاهی لزوماً نشانه ی بارداری است؟

خير ، برخی اوقات افراد گمان مي کنند كه حالت تهوع قطعا نشانه ای از بارداری آنهاست در حالي كه هميشه اين طور نيست. گاهی حالت تهوع به خصوص در ابتدای صبح به دليل عفونت كليه اتفاق مي افتد البته مشکل کلیه از شایع ترین علل تهوع صبحگاهی ست. علل دیگری نیز وجود دارد از جمله موارد زیر:

  • مصرف قرص هاي جلوگيري
  • رفلاکس معده
  • قند خون بيش از حد پايين
  • كم ابي بدن
  • مشکلات کیسه صفرا

راه هاي درمان حالت تهوع در بارداري چيست؟

همانطور كه گفته شد تهوع در بارداري در صبح بيشتر است كه راه هايي براي پيش گيري از آن وجود دارد. از طریق این راه ها میتوان شدت علائم را كاهش داد كه به چند مورد از آن ها در پايين اشاره مي كنيم:

دركنار تخت ،خوراکی های كربوهيدرات دار داشته باشيد

این خوراکی ها را در كنار تخت خود قرار دهید و هنگام بيدار شدن از خواب مقداري  كربوهيدرات مانند بيسكويت ، قند یا ميوه بخوريد و در تخت به مدت چند دقيقه به صورت  نشسته بمانيد. بعد بلند شويد اين گونه حالت تهوع شما كاهش مي يابد.

از خوردن غذا هاي چرب دوري كنيد

غذا هاي چرب ،سرخ شده و اسيدي را مصرف نكنيد. زيرا دير تر هضم مي شود و میتوانند سبب تشدید تهوع شوند

صبح ها آرام از تخت بلند شويد

براي جلوگیری از بازگشت حالت تهوع حتما چند دقيقه روی تخت نشسته و بعد آرام آرام بلند شويد.

مايعات بيشتري بنوشيد

نوشيدني ها را در فاصله وعده هاي غذايي خود بنوشيد. زيرا نوشيدني مایعات خنک و کم شیرین مي تواند حالت تهوع شما را كاهش دهد و در مقابل نوشيدني هاي شيرين مي تواند حالت تهوع را در شما تشدید کند. در صورت امکان روزانه يك و نيم ليتر مايعات بنوشيد. بهتر است كه نوشيدني ها را يك دفعه ننوشيد و تقسیم شده مصرف کنید.

از محرك‌ها بپرهيزيد

  • از فضاي گرم يا با تهویه ضعیف،غذاهای پرچرب ، نوشيدني هاي گرم ، بويِ شديد، عطر و نشستن در ماشين بجز در موارد ضروري خود داري كنيد.
  • دقايقي را به پياده روي اختصاص دهيد و هواي تازه تنفس كنيد.
  • دم كرده زنجبيل بخوريد. این ماده درد معده را آرام كرده و تهوع را كاهش مي دهد.
  • در طول روز خود را زياد خسته نكنيد و زماني را به استراحت كردن اختصاص دهید.
  • از ساعات طولاني سرپا ايستادن خودداری كنيد.
  • بهداشت دهان و دندان را رعايت كنيد.

آيا همه زنان حالت تهوع در بارداري را تجربه مي كنند؟

خير، همه زنان باردار حالت  تهوع را تجربه نمي كنند. درصد كمي از زنان باردار استفراغ مي كنند، عده ای تنها حالت تهوع دارند و عده ای نیز هیچکدام این علائم را نداشته و حال عمومی شان بسیار خوب است. لذا برای اطمینان از بارداری یا عدم بارداری خود به هیچ عنوان به داشتن یا نداشتن حالت تهوع اکتفا نکرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

آيا حالت تهوع در بارداري باعث آسيب به جنين مي شود؟

حالت تهوع خفيف تا متوسط و به صورت مقطعی بطور عادي نمي تواند سلامت جنين را به خطر بي اندازد. اما اگر تهوع باعث كم غذايي و بي اشتهايي در سه ماه اول و حساس بارداري شود و شما را دچار کمبود وزن و آب بدن کند نیاز به مداخله و درمان پزشکی تحت نظر متخصص زنان و زایمان خواهد داشت.

آيا حالت تهوع راه مناسبي براي تشخيص بارداري در زنان است؟

خير،همانطور که گفته شد حالت  تهوع در زنان راه مناسب و  قطعي تشخيص بارداري نمي باشد. زيرا در اكثر مواقع افراد بعد از گذشت چند ماه ازبارداري با آزمايش خون و سونوگرافي متوجه بارداری خود مي شوند در حالی که پیش از آن هیچ علامتی از تهوع در آنها دیده نشده است. بنابراين با هر حالت تهوع و استفراغ نميتوان تشخیص بارداری گذاشت و در غیاب این علامت ها نیز نمیتوان از عدم بارداری مطمئن بود.

درمان دارويي حالت تهوع در بارداري چگونه است؟

در صورتي كه روش هاي غير دارويي حالت تهوع براي شما مفيد نبود، بايد به پزشك متخصص زنان و زايمان خود مراجعه كنيد تا به كمك دارو هايي كه براي شما تجويز مي كند حالت تهوع خود را كاهش دهيد، و يا از شديد تر شدن آن جلو گيري كنيد، در صورتي كه حالت تهوع شما شديد تر شد پزشك از شما ميخواهد كه در بيمارستان بستري شويد و تحت درمان از طريق تزريق دارو قرار بگيريد. در ضمن شما ميتوانيد قبل از بارداري به منظور آمادگی های پیش از بارداری با مراجعه به پزشک زنان و زايمان و مشورت گرفتن در اين زمينه ،بامصرف” مولتي ويتامين ” و سایر مکمل های ویژه در دوران بارداري تهوع كمتري داشته باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید