علت عقب افتادن پريود بعد از سقط

اگر سقط جنين داشته ايد بايد بگوييم شرايط روحي شما و نگراني هايتان  را در مورد علت عقب افتادن پريود بعد از سقط به خوبي درك مي كنيم. ما با گروهي از بهترين متخصصان زنان تهران با شماييم تا نگراني و ترسهايتان را رفع كنيم. يكي از سوالاتي كه به تكرار از شما عزيزان ميشنويم پرسشهاي شما در مورد علت عقب افتادن پريود بعد از سقط است. در ادامه دليل تاخير عادت ماهانه بعد از سقط شدن جنين را شرح خواهيم داد. شما ميتوانيد سوالاتتان را به صورت آنلاين در بيست و چهار ساعت شبانه روز از پزشكان ما در كلينيك تخصصي دکتر شیرین بپرسید.

اختلالات قاعدگی بعد از سقط: اگر بعد از سقط پریود نشدم چیکار کنم؟

پس از اتفاق دلخراشی همچون سقط جنین مدتی زمان برای بهبودی بدن و برگشت به حالت عادی آن لازم است. مدت زمان بهبودی در هر فرد متفاوت است و ممکن است تا چندهفته یا حتی چندماه زمان لازم باشد. این بهبودی و برگشت به حالت عادی بدن، چرخه قاعدگی و پریود فرد را نیز در بر می‌گیرد. برای بیشتر افراد چیزی حدود چهار تا شش هفته پس از سقط جنین زمان لازم است تا چرخه پریودی دوباره آغاز شود. برای عده‌ای دیگر اما این زمان تا سه ماه نیز می‌تواند طول بکشد.

اگر فرد بخواهد یکبار دیگر باردار شود این فاصله زمانی و انتظار برای پریود دوباره آزاردهنده خواهد بود. اگر شما نیز چنین شرایطی دارید باید کمی صبور باشید. ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که زمانی اضافه طولانی‌تر برای شروع دوباره چرخه‌تان نیاز داشته باشید. البته این را نیز در نظر بگیرید که برای بارداری مجدد، الزامی به شروع دوباره چرخه قاعدگی شما نیست. در بسیاری موارد پس از اینکه سطح هورمون hCG یا هورمون کوریونیک گونادوتروپین صفر شود، می‌توانید با اطمینان برای بارداری دوباره تلاش کنید.

هنگامی که سقط جنین اتفاق مي افتد چند حالت وجود دارد؟

علت عقب افتادن پریود می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. سقط جنین می‌تواند یکی از این دلایل باشد. قبل از صحبت درباره علت عقب افتادن پريود بعد از سقط، باید درباره‌ انواع سقط سخن بگوییم. وقتي سقط جنين اتفاق مي افتد دو حالت دارد :

  • سقط جنين خودبخودي و بدون دخالت دارو و جراحي اتفاق مي افتد.
  • سقط جنين درماني كه توسط پزشك متخصص زنان براي جلوگيري از آسيب ديدن مادر انجام ميشود.

سقط جنين درماني چند نوع است؟

سقط جنين درماني هم دو نوع است :

  • سقط جنين با دارو
  • سقط جنين با جراحي

چه مدت زمانی برای بازسازی چرخه پریود لازم است؟

اگر به هر دليلي جنين خود را ازدست داده ايد،مثلا قبل از اتمام هفته بيستم بارداري تان سقط خودبخودي داشته ايد (miscarriage). اگر پزشك متخصص زنان به علت سقط فراموش شده اي كه دهانه رحم باز نشده، يا سقط ناقصي كه فقط قسمتهايي از جنين از رحم خارج شده است، براي شما داروي سقط جنين تجويز نموده. اگر به عللي به شما كورتاژ (ديلاتاسيون -كورتاژ) توصيه شده است.

بايد اگاه باشيد كه بعد از تمام شدن خروج جنين و بقاياي آن از رحم ،حدود چهار الي هشت هفته(يك تا دوماه) زمان لازم دارید تا اولین پریود یا عادت ماهانه بعد از سقط خود را تجربه کنید. در این فاصله زمانی، علت عقب افتادن پريود بعد از سقط خود سقط جنین است. به عبارتی این تاخیر کاملا نرمال است. پس اجازه بدهید زمان کافی برای بازسازی مجدد چرخه پریود سپری بشود.

اختلال و بی‌نظمی‌های هورمونی و تاثیر آن در علت عقب افتادن پريود بعد از سقط

بعد از سقط مدتی طول می کشد تا هورمونهای بارداری به طور مثال HCG به حد غیر قابل گزارش شدن در ازمایشهای خون مادر برسد. تا زمانیکه هورمون بتا (HCG)به حد بسیار پایین نرسیده باشد ،سیکل عادت ماهانه شروع نمیشود.  پس یک علت عقب افتادن پریود بعد از سقط جنین ،زمان برای کاهش و صفر شدن هورمون بتا است(غیر قابل ارزیابی شدن بتا در آزمایش خون). نکته ای که باید تاکید کنیم این است که به هیچ عنوان خودتان و بدنتان را با فرد دیگری مقایسه نکنید.

بعد از سقط شدن جنین اکثر افراد دچار خونریزی زیاد و طولانی مدت میشوند که گاهی چندهفته تا یک ماه طول خواهد کشید. این خونریزی را با عادت ماهیانه اشتباه نگیرید. این خونریزی، خونریزی  بعد از سقط نام دارد که باعث تخلیه کامل رحم از جنین و بقایای بافت های بارداری است و به اصطلاح برای پاکسازی رحم بعد سقط لازم است. این خونریزی بعد از سقط با خونریزی عادت ماهانه متفاوت است، میتواند حاوی لخته های خون بزرگ در حد یک لیمو باشد.

خون ریزی بعد از سقط معمولا قهوه ای رنگ است و به روانی خون ریزی پریود نیست.  این خونریزی ممکن است  دارای رگه های مخاطی باشد. حجم و اندازه این خونریزی در  افراد ،کاملا متفاوت است.در هر صورت نباید خود را با دیگران مقایسه کنید. بدن هر فرد متفاوت از دیگری است و تنها پزشک است که می‌تواند شرایط شما را به درستی تشخیص دهد. به حرف افراد غیرمتخصص گوش ندهید و به پزشک متخصص زنان خود اعتماد داشته باشید.

سقط جنين با دارو

اگر سقط شما با مصرف قرص بوده معمولا بعد از گذشت پنج ساعت از مصرف دومین قرص ،دچار خونریزی شدید و پر از لخته می شوید. این خونریزی حدودا دو ساعت طول میکشد و بعد از آن دیگر جریان خونریزی  آرامتر میشود. توجه کنید که زمانهای گفته شده میانگین هستند و بین افراد متفاوت خواهند بود.

سقط جنين با جراحی

اگر سقط شما با جراحی بوده باشد درست بلافاصله بعد جراحی خونریزی خواهید داشت.  این خونریزی گاهی در برخی افراد سه الی پنج روز طول می کشد و در بعضی دیگر کمتر. شما هر نوع سقطی داشته باشید یک الی دو هفته بعد از آن ممکن است همچنان شاهد قطع و شروع مجدد خونریزی واژینال باشید این خونریزی را به هیچ وجه با پریود اشتباه نکنید. بعد از بیست روز از خروج کامل جنین و بقایای حاملگی رفته رفته سیکلهای پریود شما از نو شروع خواهد شد.

بارداری مجدد

عموما بعد از سه هفته از سقط رفته رفته تخمک گذاری شروع میشود. اما در بعضی افراد این زمان بسیار کمتر بوده و به علت نااگاهی و انجام مقاربت جنسی ،بلافاصله حامله شده اند. پس اگر از پایان سقط جنین شما هشت هفته گذشته و شما با تاخیر پریود بعد از سقط جنین روبرو شده اید، علت عقب افتادن پريود بعد از سقط میتواند بارداری مجدد باشد.

سندرم آشرمن چگونه ایجاد میشود؟

لذا بعد از هشت هفته اگر عادت ماهانه تان برنگشته حتما به پزشک زنان مراجعه کنید. علت عقب افتادن پریود بعد از سقط جنین میتواند سندرم آشرمن باشد. سندرم آشرمن یا سندرم چسبندگی رحم عموما بعد از سقط جنین ناقص یا سقط عمدی با دیلاتاسیون و کورتاژ(D&C) ایجاد میشود. به دنبال چسبندگی هایی که بین دیواره های رحم ایجاد میشود فرد دچار پریودهای بسیار کوتاه و‌جزیی یا آمنوره کامل(قطع كامل عادت ماهانه میشود). آشرمن معمولا در افرادی دیده میشود که سابقه چندین دوره سقط مکرر و به روشD&C کورتاژ رحم داشته اند.

علت عقب افتادن پریود بعد از سقط  کدام‌اند؟

علت عقب افتادن پریود بعد از سقط عبارت است از:

  • زمان لازم است تا هورمونهای بارداری از بدن خارج بشوند .
  • بارداری مجدد
  • سندرم آشرمن
  • اختلالات و بی نظمیهای هورمونی

اگر هشت هفته از اتمام سقط شما گذشته و عادت ماهانه نشده اید در اولین فرصت به بهترین پزشک متخصص زنان تهران مراجعه کنید. پزشک متخصص زنان با بررسی های دقیق و تخصصی، نگرانی شما را رفع  میکند .

چه زمانی باید با پزشک صحبت کنیم؟

پریود نشدن بعد از سقط اتفاقی عادی است. ممکن است یکی از علت‌های آن خود سقط باشد. علت‌ دیگر آن ممکن است بارداری مجدد باشد. حتی اگر تست بارداری داده‌اید و پاسخ آن مثبت بود، وقتی بیش از دو تا سه ماه از آخرین پریود شما گذشته‌ است باید با پزشک زنان خود صحبت کنید. اگر باردار نباشید و روش سقط شما دیلاتشن و کورتاژ بوده باشد، باید بدانید این تاخیر در اثر عوارض جانبی کورتاژ رخ داده است یا نه.

توصیه کلینیک دکتر زنان شیرین

علاوه بر غم و اندوه ناشی از سقط جنین و از دست رفتن فرزند، پریود نشدن در هفته‌های پس از سقط جنین استرسی مضاعف را بر فرد وارد می‌کند ممکن است نگران باشید که بدن شما به حالت عادی برنمی‌گردد. شاید بترسید که آیا دوباره می‌توانید باردار شوید یا نه. مشورت با پزشک متخصص زنان می‌تواند نگرانی‌های شما را رفع کند. با مشاوره درست می‌توانید اطلاعات درست درباره وضعیتتان کسب کنید و برای بارداری مجدد برنامه‌ریزی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید